اشرف غنی: از پادرمیانی چین برای مذاکره با طالبان، استقبال می‌کنیم

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید، از پادرمیانی چین برای مذاکره با طالبان، استقبال می‌کند. به گفته‌ی او، حکومت وحدت ملی تلاش دارد ‌نسخه‌ی جدیدی از گفت‌وگوهای صلح را با کمک چین روی دست گیرد. غنی تأکید کرد که با شماری از کشورهای همسایه، از جمله چین برای رسیدن به صلح در افغانستان مذاکره کرده است.

اشرف غنی این اظهارات را در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان در برلین بیان کرد. غنی در این نشست گفت، با توجه به روابط چین و پاکستان، چین نقش اساسی را در برقراری صلح در افغانستان بازی می‌تواند. رییس جمهور می‌گوید که اکنون این کار در مرحله‌ی ابتدایی قرار دارد و دولت برای رفتن به جلو به فکر یک راهکار جامع است.

اخیراً گزارش‌هایی به نشر رسیدند که دولت وحدت ملی و نمایندگان طالبان برای رسیدن به صلح، مخفیانه در حال مذاکره‌‌اند. گفته می‌شود که این نشست‌ها زیر نظر سازمان ملل به منظور برگشت گروه طالبان به زندگی سیاسی انجام می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، کشورهای عربستان و چین برای پیشرفت این مذاکرات پیش‌قدم شده‌اند.

تا کنون دولت در باره‌ی مذاکرات پنهانی با طالبان واکنشی نشان نداده است. طالبان نیز در این مورد هنوز چیزی نگفته است. اما گروه طالبان در سال‌های گذشته گفت‌وگوهای صلح با دولت را وابسته به خروج کامل نیروهای خارجی از کشور عنوان کرده بود. اشرف غنی چند روز بعد از مراسم ادای سوگند به عربستان و بعد به چین سفر کرد.

کار روی موافقت‌نامه‌‌ی صلح

در همین حال، دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، رییس جمهور در دیدار با نخست‌وزیر آلمان در مورد روابط دو جانبه، گسترش مناسبات تجارتی، روند صلح، آموزش مسلکی نیروهای امنیتی افغان و مسایل منطقه‌ای، بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این خبرنامه، نخست‌وزیر آلمان از مأموریت نیروهای آن کشور در شمال کشور و هم‌چنان کمک و همکاری‌های آلمان در عرصه‌های انکشافی، معارف و آموزش پولیس یاد‌آوری کرد و گفت که آلمان به کمک و همکاری‌های خویش در عرصه‌های مختلف با مردم افغانستان پس از این نیز ادامه می‌دهد.

هم‌چنان محمد اشرف غنی گفته است که پروسه‌ی صلح در افغانستان باید تحت رهبری افغان‌ها به پیش برود و ما در این راستا به همکاری و حمایت جامعه‌ی جهانی نیاز داریم. او تأکید کرده است که ما می‌خواهیم ‌با کشورهای منطقه برای همکاری‌های منطقه‌ای روی یک موافقت‌نامه‌ی صلح کار نماییم که منفعت همه در آن نهفته باشد.