طالبان: تحویل زندانیان ایرانی در افغانستان به ایران به‌زودی آغاز می‌شود

سفارت ایران در کابل می‌گوید که معاون این سفارت با شمس‌الدین پهلوان، «دادستان کل» طالبان درباره‌ی همکاری‌های قضایی و حقوقی میان دو طرف گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگو، پهلوان وعده کرده که به‌زودی روند تحویل زندانیان ایرانی در افغانستان به حکومت ایران آغاز خواهد شد.

در خبرنامه‌ی سفارت ایران که امروز (یک‌شنبه، ۱۳ حمل) منتشر شده، آمده است که این مقام طالبان با اشاره به «گستردگی روابط و مشترکات میان ایران و افغانستان» گفته است که حکومت طالبان با دقت مطالبات و‌ خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را پی‌گیری می‌کند و نسبت به حل آن بی‌تفاوت نیست.

به نقل از خبرنامه، شمس‌الدین پهلوان گفته است که به‌زودی فهرست ایرانیان زندانی در افغانستان را تکمیل و روند تحویل این افراد به مقامات قضایی ایران را آغاز می‌کند.

در خبرنامه‌ی سفارت ایران از پهلوان به‌عنوان دادستان کل طالبان نامبرده شده، در حالی‌که گفته می‌شود طالبان نام دادستانی کل را به «ریاست نظارت و تعقیب فرامین و احکام» تغییر داده‌اند.

این مقام طالبان از ایران برای آزادی ۸۵۷ زندانی افغانستانی قدردانی کرده و خواستار ادامه‌ی روند بررسی پرونده‌های باقی‌مانده‌ی مربوط به شهروندان افغانستان شده است.

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران گفته است که یکی از موضوعات مهم برای تهران، پی‌گیری مسائل مربوط به زندانیان ایرانی در افغانستان است که در گذشته «اختلالاتی» در این زمینه وجود داشت. او امیدواری کرده که «در شرایط فعلی و در کم‌ترین زمان مشکلات زندانیان ایرانی حل و برای بازگشت به ایران آماده شوند».

حدود دو ماه پیش هیأت دادستانی طالبان به رهبری شمس‌الدین پهلوان به ایران رفته بود. او در این سفر با مقامات ایرانی درباره‌ی انتقال شهروندان زندانی افغانستان در ایران گفت‌وگو کرده بود.

سفارت ایران می‌گوید که با توافق این کشور با طالبان ۸۵۷ زندانی افغانستانی به حکومت طالبان سپرده شده است.

به‌گفته‌ی این سفارت، هم‌اکنون حدود شش هزار زندانی افغانستانی در زندان‌های ایران مراحل محکومیت قضایی خود را سپری می‌کنند.