اطلاعات روز

تمام کارمندان سازمان ملل در افغانستان به‌گونه‌ی موقت خانه‌نشین شدند

پس از آن‌که طالبان کار زنان در دفتر سازمان ملل در ولایت ننگرهار را ممنوع کردند، سازمان یادشده به حدود سه هزار و ۳۰۰ کارمند خود در افغانستان گفته است که تا دو روز دیگر به وظایف‌شان نیایند.

به گزارش رویترز، استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران در نیویورک گفته است که دفتر این سازمان در افغانستان تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل را دریافت کرده است.

او گفته است که سازمان ملل در حال بررسی تأثیرات این تصمیم طالبان است و امروز (چهارشنبه، ۱۶ حمل) با مقامات وزارت خارجه‌ی این گروه در کابل دیدار خواهد کرد تا شفافیت بیشتر را جویا شود. حدود ۴۰۰ زن در افغانستان برای سازمان ملل کار می‌کنند.

دو منبع از سازمان ملل به رویترز گفتند که نگرانی‌ها در مورد اجرای این قانون باعث شده است که این سازمان از همه کارکنان -زن و مرد- بخواهد تا ۴۸ ساعت سر کار نیایند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) دیروز اعلام کرد که طالبان در ننگرهار کار کارمندان زن این سازمان را ممنوع کرده‌اند.

یوناما درباره‌ی این ممنوعیت ابراز نگرانی کرده‌ است.

این دفتر به طالبان یادآوری کرده است که نهادهای سازمان ملل نمی‌توانند بدون کارمندان زن فعالیت کنند و کمک‌های حیاتی ارائه دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم ممنوعیت کار زنان در دفتر این سازمان در ولایت ننگرهار را به‌شدت محکوم کرده است.

او شب گذشته در توییتی نوشته است که اگر این اقدام معکوس نشود، توانایی سازمان ملل برای رساندن کمک‌های حیاتی به افرادی که به آن نیاز دارند تضعیف خواهد داشت.

طالبان تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.