اطلاعات روز

گزارش کاخ سفید: عملیات تخلیه از افغانستان باید زودتر انجام می‌شد

دولت ایالات متحده امریکا گزارش تحقیقی در مورد عملیات تخلیه از افغانستان را منتشر کرده و در این گزارش اذعان کرده است که این عملیات را باید زودتر انجام می‌داد.

در خلاصه‌ی ۱۲ صفحه‌ای این گزارش که روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷ حمل) در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که تصمیم به تأخیرانداختن عملیات تخلیه براساس دیدگاه‌های اطلاعاتی و نظام حاکم در هفته‌های نخست ماه آگست ۲۰۲۱ بوده است.

براساس این گزارش، در آن زمان تصور می‌شد که پس از عقب‌نشینی کامل [نیروهای خارجی] وضعیت نسبی در کابل حفظ خواهد شد، اما خلاف انتظار فروپاشی سریع اتفاق افتاد.

دولت امریکا در این گزارش گفته است که عملیات تخلیه را زودتر آغاز نکرده و سیاست خود را به‌گونه‌ای تغییر داده است که چنین عملیاتی را در آینده در صورت وخیم‌ترشدن شرایط امنیتی زودتر آغاز کند.

براساس خلاصه‌ی این گزارش، دولت بایدن بخش عمده‌ی تقصیرات در عملیات خروج را به گردن دولت قبلی امریکا به رهبری دونالد ترمپ انداخته است.

در این گزارش، دونالد ترمپ متهم شده است که توافقی شتابزده را با طالبان امضا کرده و این توافق «دست و پای جو بایدن را به شدت بسته بود».

گزارش گفته است که در جریان انتقال قدرت از دولت دونالد ترمپ به دولت بایدن، دولت ترمپ هیچ برنامه‌ای برای خروج نهایی از افغانستان و یا تخلیه‌ی امریکایی‌ها و افغان‌های متحد با امریکا ارائه نکرده بود.

در گزارش تأکید شده است که جو بایدن در شرایطی کاخ سفید را در دست گرفت که تنها سه ماه به آغاز عملیات خروج از افغانستان باقی مانده بود.

در بخشی از این گزارش همچنین آمده است که در ماه‌های پیش از خروج از افغانستان، دولت جو بایدن تصمیم گرفته بود که برای پرهیز از نشان‌دادن عدم اعتماد علنی به دولت افغانستان، درباره‌ی «بدترین اتفاقات احتمالی پیش رو» آشکار صحبت نکند.

این درحالی است که در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ میلادی طالبان وارد کابل شدند و عملیات تخلیه به رهبری امریکا و متحدانش از میدان هوایی کابل نیز آغاز شد.

براساس آمارهای منتشرشده، امریکا و متحدانش تا ۳۰ ماه آگست بیش از ۱۲۴ هزار نفر را از میدان هوایی کابل تخلیه کردند. با وجود درخواست‌های زیاد، جو بایدن ضرب‌الاجل ۳۱ آگست را تمدید نکرد.

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امریکا دولت جو بایدن را به خروج آشفته و شتابزده از افغانستان متهم کرده و گفته‌اند که در این باره تحقیق می‌کنند. آن‌ها برای تکمیل تحقیقات‌شان از دولت جو بایدن خواستار گزارش شده بودند.