برخی از اعضای جامعه‌ی مدنی از لندن برنگشته‌اند

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند که تعداد‌ زیادی از اعضای جامعه‌ی مدنی از لندن برنگشته‌اند. گروه‌ ٥٢ نفری متشکل از اعضاى نهادهاى جامعه‌ی مدنى برای اشتراک در يک نشست نهادهاى مدنى برخى کشورها زیر نام «آینده» و ارائه‌ی پيشنهادها به «کنفرانس لندن براى افغانستان» به تاريخ هشت قوس عازم شهر لندن شدند.

با پایان این نشست، اکنون برخی از آنان دوباره به کشور برنگشته و به حکومت بریتانیا درخواست پناهندگى داده‌اند. زلمى زابلى، عضو مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفت،‌ اسنادی در اختیار دارد که از جمع ٥٢ عضو جامعه‌ی مدنی، سى تن آنان تا حال به کشور برنگشته و در آن‌جا درخواست پناهندگى داده‌اند.

به‌دنبال آن، گلالى اکبرى، عضو ديگر مجلس سنا گفت که اين عملکرد نمايندگان جامعه‌ی مدنى، ضربه‌ی شديدی بر اين نهادها وارد می‌کند: «دیگر کسی به نهادهای جامعه‌ی مدنی اعتبار نمی‌کند». فضل‌هادى مسلم‌يار، رييس مجلس سنا از حکومت خواست که براى جلوگيرى از تکرار چنين کاری، در آينده اشخاص مطمئن را برای اشتراک در نشست‌های خار‌جی انتخاب کند.

با اين حال، احمد شکيب مستغنى، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ی کشور گفت که سفر اعضای جامعه‌ی مدنی به لندن، از سوی اداره‌ی امور تظنیم شده و این وزارت در این مورد معلومات ندارد. عزیز رفیعی، رییس نهادهای جامعه‌ی مدنی در لندن دیروز به رسانه‌ها گفت، سه عضو جامعه‌ی مدنی ولایت‌ها از لندن به کشور برنگشته و آنان در زمنیه مسئولیت ندارند.

در همین حال، نجیبه ایوبی، رییس کلید گروپ که به نمایندگی از نهادهای جامعه‌ی مدنی در نشست لندن شرکت کرده بود نیز  گفت، شش عضو جامعه‌ی مدنی به کشور برنگشته‌اند. او افزود که در میان این افراد، اعضای جامعه‌ی مدنی ولایت‌های غزنی، ارزگان، ننگرهار و کنر شامل اند.

این در حالی است که قبل از این سفر، ‌انتقادهایی وجود داشتند که اعضای جامعه‌ی مدنی برای اشتراک در نشست لندن به‌طور معیاری انتخاب نشده‌اند. گزارش شده بود که برخی از اعضای جامعه‌ی مدنی برای اشتراک در این نشست، بر اساس روابط و سلیقه‌های شخصی انتخاب شده بودند.