امریکا لطیف محسود را به پاکستان تحویل داد

اطلاعات روز: مقام‌های پاکستانی می‌گویند که نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان، لطیف محسود، فرمانده‌‌ ارشد طالبان پاکستانی را همراه سه زندانی دیگر، به حکومت این کشور تحویل داده‌اند. نیروهای امریکایی در کابل نیز با نشر خبرنامه‌‌ای این خبر را تأیید کرده و گفته‌اند که این افراد به روز شنبه‌ هفته‌ی روان به پاکستان تحویل داده شده‌اند.

بر اساس این خبرنامه، دولت افغانستان در این روند مشارکتی نداشته است. این اقدام بعد از مشوره با پاکستان و دریافت اطمینان لازم از این کشور انجام شده است. در خبرنامه‌ی مذکور آمده است که نیروهای امریکایی پرونده‌های این افراد را به‌دقت بررسی کرده و از پاکستان اطمینان حاصل نموده که با آنان مطابق قانون امریکا و بین‌المللی بر‌خورد شود.

این زندانیان پاکستانی در پایگاه نظامی بگرام نگهداری می‌شدند. با این حال، نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی رییس جمهور اشرف غنی به بی‌بی‌سی گفت، آقای محسود در زندان تحت کنترول دولت افغانستان نبود و اکنون کابل در صدد جمع‌آوری اطلاعات بیش‌تر در این زمینه است.

لطيف محسود که معاون تحريک طالبان پاکستان بود، در ماه عقرب سال گذشته، طى ‌عمليات مشترک نيروهاى امنیتی در لوگر بازداشت شد. به‌دنبال آن، یکی از مقام‌های حکومتی دوران حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور به واشنگتن پست گفته بود، نیروهای امریکایی آقای محسود را به‌زور با خود برده‌اند.

محسود به طراحی بمب‌گذاری در میدان تایم نیویورک در سال ۲۰۱۰، حمله به دیپلمات‌های امریکایی در پاکستان و کشتار شهروندان این کشور متهم ‌است. لطیف محسود، از بستگان حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی است. حکیم‌الله محسود در نوامبر ۲۰۱۳ در حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی کشته شد.