عکس: PTI

«شهباز خانه چه شی غوالی یار؟»

نوید غورزنگ

دولت پاکستان اعلام کرده که عملیات پاکسازی گروه‌های تروریستی راه‌اندازی خواهد کرد. این تصمیم دولت پاکستان با واکنش تعدادی از سیاسیون «افغان» مواجه شده است.

زلمی خلیل‌زاد: آقای خلیل‌زاد با شهباز شریف از طریق تلفن صحبت کرده و به شهباز شریف گفته «افغانستان و پاکستان دو کشور دوست و برادر است و هردو کشور در حال حاضر با بحران مواجه است. خواهش من این است که در این شرایط حساس و بحرانی، دولت پاکستان عاقلانه رفتار کند. نظر من این است که به‌جای شعله‌ورکردن آتش جنگ، بخشی از نیروهای امنیتی‌تان مصروف کشت‌وکار کنید تا از یک‌طرف از شعله‌ورکردن آتش جنگ جلوگیری کنید و از طرف دیگر محصولات زراعتی‌تان افزایش پیدا کند.» شهباز شریف ضمن تشکر از خلیل‌زاد گفته است: «خلیل‌زاد صیب! احترامت به‌جا اما پیر شدی و عقلت انحراف نشنلستی پیدا کرده. اگر بار دیگر به من زنگ بزنی، اسناد حمایت‌هایت از گروه‌های تروریستی افغانستان را فاش می‌کنم.»

حامد کرزی: «ما از دولت پاکستان یک‌بار دیگر خواهش می‌کنیم با افغان‌ها از روی دوستی پیش برود. حقوق اساسی برادران ما در آن‌طرف مرز باید رعایت شود. ما طرفدار جنگ نیستیم، طرفدار مصالحه و مصاحبه هستیم. بنشینید با برادران ما مذاکره کنید و از راه مسالمت‌آمیز پیش بروید.»

اشرف غنی: «ما در افغانستان بارها گفتیم که عملکرد نظامی راه حل نیست و باید از مجرای سیاسی به نتیجه برسیم که به لطف قادر متعال به نتیجه رسیدیم. بنا ما از دولت پاکستان می‌خواهیم رویه‌ی نظامی نکند و به‌جایش از تجربه‌ی ما استفاده کرده از مجرای سیاسی مشکلات خویش را حل کند. من مطمئنم که اگر بالای برادران ما حمله صورت بگیرد، آب دریاها را مهار خواهیم کرد. اگر این کار را نکردیم، بچه آددددم نباشیم.»

امرالله صالح: «بسیار خوش می‌شم اگر تروریستان دولت پاکستان را نابود کند. چرا که هر آنچه کشت می‌کنی را باید درو کنی. صبح پیروزی نزدیک است. به خواهشات من شک نکنید!»

حقانی: «ما از جامعه‌ی جهانی می‌خواهیم که اقدامات احتیاطی را روی دست بگیرد. چرا که در صورت حمله، هزاران خانواده به افغانستان مهاجر خواهند شد و ما می‌خواهیم قبل از قبل آمادگی پذیرایی از آنان را داشته باشیم. اگر هم حمله نشد، قول می‌دهیم از این کمک‌ها در راستای تقویت کندک‌های انتحاری استفاده نکنیم.»

مولوی ندیم: «پاکستان تصمیم دارد به‌صورت غیرمستقیم با امارت اسلامی وارد جنگ شود، ما آمادگی داریم. فکر نکند ما تمام ماین‌گذاران را به مکتب روان کردیم. در یک هفته تا تکسیلا را برای‌شان منفجر می‌کنیم انشاءالله.»

ملاحسن آخوند: «شهباز خانه چه شی غوالی یار؟»

مولوی متقی: «دیپلمات‌های امارت اسلامی حاضر است میان دولت پاکستان و برادران ناراضی‌شان مصالحه کرده و این مشکل را از طریق گفت‌وگو و مصالحه حل کنند. امارت اسلامی طرفدار خشونت و جنگ نیست، بالکل طرفدار مفاهمه است.»