شهرداری طالبان از دست‌فروشان در شهر هرات ماهانه پول جمع‌آوری می‌کند

شهرداری طالبان از دست‌فروشان در شهر هرات ماهانه پول جمع‌آوری می‌کند

برخی از دست‌فروشان در شهر هرات می‌گویند که شهرداری طالبان در این شهر به بهانه‌های مختلف از هر دست‌فروش ماهانه مبلغ ۱۵۰ افغانی جمع‌آوری می‌کند، اما در بدل هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کند.

این دست‌فروشان امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که شهرداری طالبان از آغاز سال مالی به این طرف روند جمع‌آوری پول از دست‌فروشان کنار جاده را آغاز کرده است.

حفیظ‌الله (اسم مستعار)، یکی از این دست‌فروشان گفت که مأموران شهرداری طالبان در هر ماه به سراغ آنان می‌آیند و قبض تحویلی ۱۵۰ افغانی را به آنان می‌دهد.

او گفت: «مدتی است که برج به برج طالبان می‌آیند و می‌گویند ۱۵۰ افغانی بدهید. قبلا از ما هیچ‌ کسی پول نمی‌گرفت. باز کاروبار نیست مجبوریم در ماه درآمد یک روزه‌ی خود را به طالبان بدهیم.»

سجاد (اسم مستعار)، یکی دیگر از دست‌فروشان در کنار یکی از جاده‌های شهر هرات است. او نیز می‌گوید که شهرداری طالبان نه خدماتی به دست‌فروشان ارائه می‌کند و نه هم مکان درستی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

دست فروشان در شهر هرات می‌گویند که در حکومت گذشته با آن‌که کاروبار آن‌ها به مراتب بهتر از امروز بود، اما هیچ‌ پولی برای شهرداری نمی‌پرداختند.

در همین حال، شهرداری طالبان در هرات تأیید می‌کند که براساس یک طرح تازه، این شهرداری از دست‌فروشان «محصول» اخذ می‌کنند.

ناصر آرمل، سخن‌گوی شهرداری طالبان در هرات اخذ پول از دست‌فروشان را ناچیز خواند و به روزنامه اطلاعات روز گفت که این محصول در بدل خدمات شهری از آن‌ها دریافت می‌شود.

آقای آرمل گفت: «محصول خدمات شهری یا ته‌جایی که اخذ می‌شود براساس مکان، سرمایه و توانایی دست‌فروشان است. این محصول از ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ افغانی شروع می‌شود. در صورتی که فرد توانایی پرداخت نداشته باشد معاف می‌شود.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به‌دلیل افزایش فقر و بیکاری، شمار دست‌فروشان نیز در جاده‌های شهر هرات افزایش یافته است.