نشست سمرقند
عکس: @MFAIran

بیانیه‌ی مشترک نشست سمرقند: حکومت فراگیر در افغانستان ایجاد و به حقوق بشر احترام گذاشته شود

وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان به‌شمول روسیه، در یک بیانیه‌ی مشترک بر اهمیت ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس‌کننده‌ی منافع تمام مردم این کشور باشد، تأکید کرده‌اند.

در بیانیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان که امروز (جمعه، ۲۵ حمل) در وبسایت وزارت خارجه‌ی ایران منتشر شده، از طالبان خواسته شده است تا به حقوق اساسی بشر، از جمله حقوق تمامی گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام بگذارند.

وزارت خارجه‌ی ازبیکستان نیز گفته است که در چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان در سمرقند، در مورد شرایط موجود در افغانستان، ایجاد حکومت فراگیر، فراهم‌شدن فرصت‌های کار و تحصیل برای زنان و تضمین حقوق اقلیت‌ها بحث و گفت‌وگو شده است.

وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان در این نشست وضعیت امنیتی در افغانستان را وخیم خوانده و گفته‌اند که همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم و امنیت را تقویت و جبهه متحد علیه تروریسم را توسعه خواهند داد.

در بیانیه‌ی مشترک وزیران خارجه آمده است که تمام گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان، از جمله داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

اشتراک‌کنندگان چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان بر اهمیت مبارزه با تهدید مواد مخدر تأکید کرده و خواستار حمایت از توسعه‌ی برنامه‌های جایگزین کشت مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر شده‌اند.

در بیانیه‌ی مشترک آمده است که وزیران خارجه در این نشست نسبت به وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و برای حمایت از بازسازی اقتصادی افغانستان و ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

آن‌ها همچنین نقش سازمان ملل در فراهم‌کردن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را کلیدی خوانده و از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که کمک‌های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان را افزایش بدهند.

چهارمین نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان روز گذشته در سمرقند ازبیکستان برگزار شد. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز برای اشتراک در این نشست به سمرقند رفته بود، اما در تصاویری که از این نشست منتشر شده، او در پنل دیده نمی‌شود.