برگزاری گردهمایی با حضور توماس وِست در دوحه؛ نماینده امریکا: افغان‌ها مخالف جنگ‌اند

توماس وِست، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان می‌گوید که در یک گردهمایی فعالان افغانستانی در دوحه شرکت کرده و اشتراک‌کنندگان این گردهمایی از گفت‌وگو به‌عنوان راه‌حل بحران افغانستان حمایت و با درگیری مسلحانه مخالفت کرده‌اند.

او بامداد امروز (شنبه، ۲۶ حمل) در رشته توییتی نوشته است که همراه با روسای مأموریت متحدان و شرکای کلیدی امریکا در گردهمایی «مجمع فکر آینده افغانستان» در دوحه، پایتخت قطر شرکت کرده است.

وِست نوشته است که این انجمن ترکیبی پویا از زنان و مردان افغانستان با پیشینه‌های مختلف است. به گفته او در ترکیب این انجمن، اقتصاددانان، فعالان حقوق بشر، وزرای سابق و بزرگان قبایل شامل‌اند و بسیاری آنان برای شرکت در گردهمایی از افغانستان رفته‌اند.

او در ادامه نوشته است: «من هم محکومیت و حمایت از رفتار طالبان و هم توصیه‌های متفاوتی را در مورد چگونگی برخورد جامعه بین‌المللی با چالش‌ها شنیدم. اما هر شرکت‌کننده افغان از گفت‌وگو حمایت و با درگیری مسلحانه به عنوان راه‌حلی برای چالش‌های کشور مخالفت کرد.»

نماینده ویژه امریکا امیدواری کرده است که شرکت‌کنندگان این گردهمایی پیام‌های خود را به طالبان، دیگر رهبران افغانستان و اعضای ذینفع جامعه بین‌المللی برسانند.

او در قطر با مقامات قطری هم دیدار و درباره‌ی افغانستان گفت‌وگو کرده است.

توماس وِست قرار است که به کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه نیز سفر و با مقامات این دو کشور و جامعه مدنی، رهبران سیاسی، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر افغانستانی در تبعید دیدار و گفت‌وگو کند.