عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان: قزاقستان دیپلمات‌های ما را می‌پذیرد

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با عبدالغنی برادر، همتای طالب خود در کابل گفته است که کشورش به‌زودی «دیپلمات‌های جدید افغانستان» را می‌پذیرد.

ژومانگارین امروز (شنبه، ۲۶ حمل) در رأس یک هیأت به کابل آمده است.

دفتر عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در خبرنامه‌ای نوشته که او در دیدار با هیأت قزاقستانی گفته است: «به‌منظور گسترش روابط، از کشور دوست خود قزاقستان می‌خواهیم که دیپلمات‌های جدید افغانستان را در کشور خود بپذیرد.»

به نقل از خبرنامه، معاون نخست‌وزیر قزاقستان گفته است که کشورش در طول تاریخ روابط خوبی با افغانستان داشته است و به‌منظور تقویت این روابط، در «آینده‌ی نزدیک دیپلمات‌های جدید افغانستان در قزاقستان پذیرفته خواهند شد».

سفارت‌خانه‌های افغانستان در اکثر کشورهای همسایه‌ی این کشور و منطقه در اختیار دیپلمات‌های طالبان است.

این در حالی است که تا اکنون هیچ کشوری طالبان را به‌گونه‌ی رسمی به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.

توسعه روابط تجارتی

دفتر عبدالغنی برادر به نقل از معاون نخست‌وزیر قزاقستان نوشته است که هدف اصلی سفر او به افغانستان توسعه روابط تجاری، ایجاد یک گروه مشترک برای حل سریع مشکلات تجاری، اعطای تسهیلات ویزا به تاجران افغانستان و افتتاح شعبه‌های بانک در هر دو کشور است.

این مقام قزاقستانی علاوه کرده است که قزاقستان و افغانستان در سال گذشته حدود یک میلیارد دالر تجارت داشته‌اند که نسبت به سال قبل افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

ملا برادر بر گسترش روابط تجاری با قزاقستان تأکید کرده و گفته است که اکنون در افغانستان زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ از جمله توسعه شبکه‌های ریلی ایجاد شده است.

هیأت قزاقستان در کابل با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز دیدار کرده است.

متقی از سریک ژومانگارین خواهان ایجاد تسهیلات لازم در روند صدور ویزا برای تجاران افغانستان شده است.

به نقل از وزارت خارجه‌ی طالبان، ژومانگارین گفته است که افغانستان جایگاه ویژه‌ی ترانزیتی در منطقه دارد و نقطه‌ی وصل آسیای مرکزی و جنوبی است.

او علاوه کرده که قزاقستان تلاش می‌کند افغانستان از طریق راه‌آهن با منطقه وصل شود و راه‌های جدید تجاری به‌روی این کشور باز گردد.