اطلاعات روز

درگیری در سودان؛ طالبان در افغانستان از طرف‌های درگیر خواستند که گفت‌وگو کنند

طالبان در افغانستان از طرف‌های درگیری در سودان خواسته‌اند که جنگ را متوقف و با یک‌دیگر گفت‌وگو کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که از درگیری در سودان متأسف است.

او شب گذشته (شنبه، ۲۶ حمل) در بیانیه‌ای گفته است: «امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) از این حادثه که جنگ داخلی بین مسلمانان یکی از کشورهای برادر مسلمان ما را آغاز کرده و مردم سودان را آزار می‌دهد، بسیار متأسف است.»

مجاهد نوشته است که حکومت طالبان «به دولت و ملت برادر خود» در سودان توصیه می‌کند که هرچه زودتر جنگ را متوقف کنند و برای حل منازعات از رایزنی و گفت‌وگوی سیاسی استفاده کنند.

او افزوده است: «به‌عنوان یک کشور و ملت جنگ‌زده که آثار جنگ را دیده و تجربه کرده‌ایم، می‌گوییم که ملت‌ها با جنگ نابود می‌شوند، دولت‌ها ضعیف و زمینه مداخلات غیرقانونی خارجی فراهم می‌شود.»

در سودان ارتش این کشور با نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع (آر‌اس‌اف) که به بدنامی شهره است، درگیر است. این درگیری دیروز آغاز شد.

اتحادیه داکتران سودان گزارش داده است که از زمان شروع درگیری در این کشور، دست‌کم ۵۶ غیرنظامی کشته و ۵۹۵ نفر از جمله جنگ‌جویان زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، با ادامه‌ی درگیری، ارتش سودان امروز حملات هوایی را بر پایگاه نیروهای شبه‌نظامی در نزدیکی پایتخت آغاز کرده است.

ارتش سودان و شبه‌نظامیان که به‌گفته‌ی تحلیل‌گران، ۱۰۰ هزار نیرو دارند، برای قدرت با هم رقابت کرده‌اند، در حالی‌که جناح‌های سیاسی در حال مذاکره برای تشکیل یک دولت انتقالی پس از کودتای نظامی ۲۰۲۱ هستند.

پس از سرنگونی عمر البشیر، نظامی‌ها و غیرنظامی‌ها برای اداره‌ی سودان به توافق اولیه‌‌ای رسیدند؛ اما در اکتبر ۲۰۲۱ ارتش دست به کودتا زد و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان را برکنار کرد.

از زمان کودتای اکتبر ۲۰۲۱، سران ارتش از طریق آنچه «شورای حاکمیت» نامیده می‌شود، کشور را اداره می‌کنند.

اخیرا برای انتقال حکومت به غیرنظامیان، طرحی روی دست گرفته شده بود، اما حالا با آتش‌افروزی این درگیری‌ها بیم آن می‌رود که روند گذار از مسیر خود خارج شود.