اطلاعات روز

جان سوپکو: نمی‌توانم اطمینان بدهم که به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم

جان سوپکو، سربازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که او نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که کمک‌های مالی ایالات متحده به افغانستان «درحال حاضر به طالبان کمک مالی نمی‌کند».

به گزارش سی‌ان‌ان، آقای سوپکو این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۳۰ حمل) هنگام ارائه‌ی گزارش تازه‌ی سیگار در جلسه کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا درباره‌ی خروج امریکا از افغانستان، مطرح کرده است.

او گفته است که درحالی که همه موافق هستند که افغانستان با یک وضعیت انسانی و اقتصادی وخیم مواجه است، بسیار مهم است که کمک‌های امریکا توسط طالبان منحرف نشود.

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان تأکید کرده است: «متأسفانه، امروز که اینجا [کمیته نظارت] نشسته‌ام، نمی‌توانم به این کمیته یا مالیات‌دهندگان امریکایی اطمینان بدهم که در حال حاضر به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم.»

سوپکو سپس افزوده است که او فقط می‌تواند بگوید که «یک جنگ‌جوی گرسنه طالبان را در تلویزیون ندیده، همه چاق به نظر می‌رسند». او اما گفته است که تعداد زیادی از کودکان گرسنه افغان را در تلویزیون دیده است. او تأکید کرده است: «بنابراین، من متعجبم که این همه بودجه کجا می‌رود؟»

سی‌ان‌ان نوشته است که سیگار در ابتدا وظیفه‌ی نظارت بر مخارج امریکا در افغانستان را بر عهده داشت، اما اکنون بر نظارت بر بیش از هشت میلیارد دالر بودجه‌ی ایالات متحده برای کمک به افغانستان از زمان خروج در سال ۲۰۲۱ از این کشور، تمرکز دارد.

جان سوپکو در جریان صحبت‌هایش گفته است که به‌دلیل خودداری وزارت‌های دفاع و خارجه و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا، بخش زیادی از کار تحقیقاتی سیگار به تأخیر افتاده است.

با این حال، او گفته است که بدون حضور نهادهای امریکایی در افغانستان، احتمال سوءاستفاده از کمک‌های امریکا توسط طالبان وجود دارد. او بر نظارت موثر بر کمک‌ها تأکید کرده و گفته است که سازمان‌های بین‌المللی نیز اطلاعات مورد نیاز را درباره‌ی مصرف کمک‌ها با سیگار شریک نمی‌کنند.

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان درحالی از احتمال دستبرد طالبان به کمک‌های بشردوستانه سخن گفته است که پیش از این سازمان ملل هر گونه ادعای دسترسی طالبان به این کمک‌ها را رد کرده بود.