استفان دوجاریک

سخن‌گوی سازمان ملل: برای به‌رسمیت شناختن طالبان لابی نمی‌کنیم

به‌دنبال واکنش‌ها به اظهارات آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک، سخن‌گوی آنتونیو گوترش گفته است که این سازمان برای طالبان لابی نمی‌کند.

دوجاریک این اظهارات را روز گذشته (چهارشنبه، ۳۰ حمل) در جریان یک نشست خبری در مقر سازمان ملل مطرح کرده است.

او گفته است که نشستی که قرار است در اول ماه می در دوحه برگزار شود، تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک مسیر مترقی در افغانستان را دوباره تقویت خواهد کرد.

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل اخیرا در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا گفته است که این سازمان قصد دارد برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان، در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت‌وگو کند.

این اظهارات او با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد و سبب شد تا سخن‌گوی سازمان ملل در یک نشست خبری در مورد آن توضیح بدهد.

استفان دوجاریک گفت که سازمان ملل برای طالبان لابی نمی‌کند، بلکه هدف نشست روزهای آینده یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر است.

دوجاریک همچنین گفته است که سازمان ملل صلاحیت به رسمیت‌شناختن طالبان را ندارد، بلکه کشورهای عضو این سازمان می‌تواند تصمیم‌گیرنده باشند.

این درحالی است که بیش از یک‌ونیم سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.