اطلاعات روز

«جبهه مقاومت»: لابی‌گری برای طالبان کار بیهوده است

همزمان با مطرح‌شدن موضوع به رسمیت‌شناختن طالبان از سوی آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود گفته است که لابی‌گری برای طالبان یک کار بیهوده است.

«جبهه مقاومت» امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ حمل) در پیامی به‌مناسبت عید فطر، به اظهارات اخیر آمینه محمد نیز واکنش نشان داده و آنچه را که «لابی‌گری» برای طالبان خوانده، بی‌نتیجه و در منافات با منافع جمعی مردم افغانستان دانسته است.

این جبهه گفته است که از سازمان‌ها و کشورهای منطقه و جهان انتظار دارد که «به‌جای چشم‌پوشی از جنایات طالبان، در صف مردم قرار بگیرند و از تعامل و فرصت‌دادن» به این گروه دست بردارند. در اعلامیه‌ی این جبهه بر پاسخ‌گوکردن طالبان در برابر رفتار و عملکردشان تأکید شده است.

«جبهه مقاومت» طالبان را به رفتارهای «جنایتکارانه»، غیرانسانی و اسلامی متهم کرده و گفته است که افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان به «زندان مجسم مردم بی‌نوا و مظلوم» تبدیل شده است. این جبهه یک‌بار دیگر بر اتحاد و هماهنگی تمام نیروهای ضد طالبان تأکید کرده است.

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل اخیرا در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا گفته است که این سازمان قصد دارد برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان، در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان گفت‌وگو کند.

این اظهارات او با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد و استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل در یک نشست خبری گفت که این سازمان برای طالبان لابی نمی‌کند.

این در حالی است که بیش از یک‌ونیم سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری تا اکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.