Jeyhun Alekperov/ caspiannews

واکنش خلیل‌زاد به گزارش واشنگتن‌پُست: افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل نشده است

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان به گزارش روزنامه واشنگتن‌پُست از اسناد فاش‌شده‌ی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) واکنش نشان داده و این روزنامه را به «هذیان‌گویی هیجان‌انگیزِ بی‌دلیل» متهم کرده است.

خلیل‌زاد امروز (سه‌شنبه، ۵ ثور) در رشته‌توییتی نوشته است که افزایش تهدیدهای تروریسم از افغانستان یکی از ترس‌های مرتبط با خروج ایالات متحده امریکا از افغانستان بود، اما این اتفاق نیفتاده است.

به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، حضور شبکه القاعده در افغانستان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و این شبکه به شدت تضعیف شده است. او در مورد داعش نیز گفته است که طالبان علیه این گروه حملات مرگباری را انجام داده و بسیاری از رهبران آن‌ها را کشته‌اند.

با این حال، زلمی خلیل‌زاد نوشته است که داعش همچنین به‌عنوان یک تهدید باقی مانده‌اند و باید دید که آیا طالبان قادر به از بین‌بردن آن‌ها هستند یا خیر؟

او تأکید کرده است که طالبان در زمینه‌ی مبارزه با داعش با چالش‌هایی نیز مواجه هستند، زیرا افراط‌گرایان تاجیکستانی توانسته‌اند به افغانستان رفته و به داعش بپیوندند.

نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان نوشته است که ایالات متحده و طالبان منافع مشترکی در برابر داعش شاخه‌ی خراسان دارند و نتیجه‌ی فعلی از نظر ایالات متحده این است که اوضاع در مورد القاعده بهبود یافته، اما تهدید داعش در افغانستان ثابت مانده است.

خلیل‌زاد بر کنترل مرزهای افغانستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان یاد کرده و علاوه کرده است که همسایگان افغانستان، از جمله تاجیکستان، پاکستان و ایران باید سهم خود را برای جلوگیری از عبور تروریست‌های داعش انجام دهند.

این درحالی است که چند روز پیش روزنامه واشنگتن‌پُست به نقل از اسناد فاش‌شده‌ی وزارت دفاع امریکا گزارش داد که افغانستان دوباره به مرکز تروریسم و هماهنگی مهم برای داعش تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است که داعش تلاش دارند تا حملات را از خاک افغانستان در سراسر اروپا و آسیا برنامه‌ریزی کند و توطئه‌هایی را علیه امریکا انجام دهند.

طبق این گزارش، یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که تلاش‌های خاصی از سوی داعش برای هدف قرار دادن سفارت‌خانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و مسابقات جام جهانی فوتبال سال گذشته در قطر صورت گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان محتوای این گزارش را «جعلی و مغرضانه» خواند و گفت که «برخی حلقات امریکایی هنوز هم از دشمنی با افغانستان دست‌بردار نشده‌اند».

مجاهد مدعی شد که در حال حاضر طالبان بر تمام کشور کنترل کامل دارند و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود. او تأکید کرد که گروه داعش سرکوب شده و در حال نابودی است