اطلاعات روز

مقام‌های امریکایی: طالبان «مغز متفکر» حمله‌ی داعش بر میدان هوایی کابل را کشته‌اند

مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده امریکا گفته‌اند که طالبان «مغز متفکر» حمله‌ی انتحاری داعش بر میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه امریکا و متحدانش را کشته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در ابتدا نه امریکا و نه طالبان نمی‌دانستند که «مغز متفکر» داعش کشته شده است، اما چند مقام امریکایی گفته‌اند که او در جریان یک رشته نبرد بین طالبان و داعش در اوایل ماه جاری در جنوب افغانستان کشته شده است.

طبق این گزارش، مقام‌های ارشد ایالات متحده امریکا گفته‌اند که استخبارات این کشور «با اطمینان بالا» کشته‌شدن وی را تأیید کرده است.

به‌گفته‌ی یکی از مقام‌های دولتی امریکا، نامی از این عضو داعش برده نشده و چگونگی مرگ او نیز با جزئیات شرح داده نشده است. مقام‌های امریکایی به‌دلیل حساسیت‌هایی که در جمع‌آوری اطلاعات وجود داشته، از ارائه‌ی بسیاری از جزئیات خودداری کرده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشته است که ارتش ایالات متحده امریکا اواخر هفته‌ی گذشته به خانواده‌های ۱۱ تفنگ‌دار دریایی، ملوان و سربازی که در حمله‌ی انتحاری داعش در میدان هوایی کابل کشته شدند، در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است.

مقام دولتی امریکا گفته است که اطلاع‌دادن به خانواده‌های قربانیان در مورد از صحنه خارج‌شدن «متفکر و مسئول» حمله به میدان هوایی کابل مسئولیت اخلاقی ارتش است. این مقام افزوده است که مقام‌های استخباراتی دریافته است که این عضو داعش همچنان «طراح و ناظر کلیدی» برای این گروه بوده است.

چندین مقام امریکایی گفته‌اند که این کشور هیچ نقشی در قتل «مغز متفکر» حمله‌ی داعش به میدان هوایی کابل نداشته و با طالبان نیز هیچ هماهنگی‌ای صورت نگرفته است.

یکی از این مقام‌ها، اقدام طالبان را مهم خوانده و گفته است که ایالات متحده امریکا تنها از طریق قابلیت‌های اطلاعاتی‌ای که دارد از این عملیات مطلع شده است.

این خبر همزمان با اعلام رسمی نامزدی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در انتخابات سال آینده منتشر شده و یادآور یکی از سخت‌ترین فصل‌های ریاست‌جمهوری او بود که انتقادهای زیادی را به همراه داشت.

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دیروز (سه‌شنبه، ۵ ثور) گفت که ایالات متحده «برای طالبان روشن کرده که این مسئولیت آنان است که زمینه را برای حذف هر پناهگاه امنی برای تروریست‌ها اعم از القاعده یا داعش فراهم نکنند».

کربی در بیانیه‌ای گفت: «ما به قول رییس‌جمهور مبنی بر ایجاد ظرفیتی فراتر از افق برای نظارت بر تهدیدهای تروریستی بالقوه، نه تنها از افغانستان، بلکه در سایر نقاط جهان که این تهدید در آن ریشه دوانده، عمل کردیم، همان کاری که در سومالی و سوریه انجام دادیم.»

با این حال خانواده‌های سربازان کشته‌شده‌ی امریکایی می‌گویند که اقدامات دولت برای قبول مسئولیت آنچه در دروازه‌ی میدان هوایی کابل رخ داده، کافی نبوده و با گفتن این‌که داعش مسئول مرگ فرزندان‌شان بوده، از زیر بار مسئولیت پاسخ‌گویی شانه خالی می‌کند.

در حمله‌ی داعش بر میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه‌ی نیروهای امریکایی و متحدانش، ۱۳ سرباز امریکایی و دست‌کم ۱۷۰ شهروند افغانستان که در تلاش فرار از کشورشان بودند، کشته شدند.