عکس ارسالی

یک نظامی پیشین از شش ماه به این طرف در زندان طالبان شکنجه می‌شود

نزدیکان یک نظامی پیشین که از شش ماه به این طرف در بند استخبارات طالبان در کابل به‌سر می‌برد، می‌گویند که طالبان در این مدت او را به شدت شکنجه کرده‌اند.

این نظامی پیشین امان‌الدین نام دارد و باشنده‌ی بازارک، مرکز ولایت پنجشیر است. او نزدیک به شش ماه قبل از شهر کابل بازداشت شده است.

منابع به نقل از خانواده‌ی این نظامی پیشین به روزنامه اطلاعات روز گفتند که طالبان پس از ماه‌ها به آنان اجازه داده‌اند که در ریاست ۹۰ استخبارات در کابل امان‌الدین را ببینند.

خانواده‌ی امان‌الدین گفته‌اند که امان‌الدین را در وضعیتی دیده‌اند که طالبان با پلاس گوشت‌های بدنش را کنده‌اند و یک پای او از اثر شدت شکنجه آسیب دیده و به سختی می‌تواند به زمین بگذارد.

نزدیکان این نظامی پیشین می‌گویند که جرم وی تا اکنون مشخص نشده و از رهایی او نیز خبری نیست. امان‌الدین در دیدار قبل از عید با خانواده‌اش گفته است که طالبان یک فرم را به تازگی در مورد او خانه‌پری کرده‌اند و امیدوار است که در آینده‌های نزدیک رها شود.

با این حال، منابع می‌گویند که امان‌الدین پنج سال قبل ساتنمن پولیس بود و بنابر مشکلاتی که داشت، صف نظام را ترک کرده بود و مشغول کارهای شخصی بود.

به‌گفته‌ی منابع، «او هیچ ارتباطی با جبهات نظامی و سیاسی مخالف طالبان نداشت» و طالبان او را هنگامی که مشغول فروش میوه بوده، بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

این درحالی است که طالبان در بیش از یک‌ونیم سال گذشته ده‌ها نظامی پیشین را بازداشت، زندانی و شکنجه کرده‌اند.

براساس یک گزارش روزنامه اطلاعات روز، لت‌وکوب، آویزان‌شدن از پای، شوک برقی، خفه‌کردن با دست یا دستمال و آویزان‌کردن سنگ از آلت تناسلی از انواع شکنجه‌های طالبان است که زندانیان در زندان‌های این گروه متقبل می‌شوند.

برخی از افرادی که از زندان‌های طالبان رها شده، به اطلاعات روز گفته‌اند که کشیدن ناخن، فروکردن پایپ به داخل دهن و ده‌ها مورد دیگر از جمله بی‌خواب‌کردن از شیوه‌هایی است که طالبان در جریان بازجویی از زندانی‌ها استفاده می‌کنند.