عکس ارسالی

اعتراض شهروندان افغانستان در اسپانیا علیه به «رسمیت شناختن» طالبان

شهروندان افغانستان در اسپانیا و اعضای «سازمان جهانی جامعه مدنی در اروپا» در اعتراض به آنچه که به رسمیت‌شناختن طالبان گفتند، تظاهرات کردند.

آنان در قطع‌نامه‌ای گفتند که به رسمیت‌شناختن طالبان، «مشروعیت‌بخشیدن به یک گروه تروریستی است». این معترضان افزودند که طالبان دولت نیستند و نباید با این عنوان شناخته شود.

شهروندان افغانستان مقیم اسپانیا، طالبان را متهم به جنایات، شکنجه‌ و کشتار غیرقانونی کرده و گفته‌اند این گروه «هرگز تغییر نخواهند کرد».

آنان از اعضای جامعه جهانی خواستند که هرگونه تلاش برای به رسمیت‌شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت را نپذیرند.

اعتراضات و انتقادها به آنچه که رسمیت‌شناختن طالبان گفته می‌شود، پس از آن بالا گرفت که آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی گفت که این سازمان نشستی را با حضور نمایندگان ویژه کشورها برگزار می‌کند و در این نشست درباره‌ی به رسمیت شناختن طالبان بحث می‌شود.

گروهی از مهاجران اهل افغانستان، عمدتا زنان امروز (یک‌شنبه، ۱۰ ثور) در پاکستان هم در یک گردهمایی از سازمان ملل خواستند که از هر نوع بحث در خصوص به رسمیت‌شناختن طالبان خودداری کند.

آنان گفتند در صورتی که سازمان ملل زمینه را برای به رسمیت‌شناسی طالبان هموار کند، این عملکرد سازمان ملل عدول از همه ارزش‌ها و اصولی است که سازمان ملل به اساس آن بنا شده است.

دیروز نیز زنان معترض به خیابان‌های کابل آمده و با «به رسمیت‌شناختن طالبان» مخالفت کردند.

قرار است که سازمان ملل به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ی جاری نشستی را با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان میزبانی کند.

به‌تازگی «فرانس۲۴» به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشته است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این نشست تلاش می‌کند تا راه‌هایی را برای نفوذ بر طالبان پیدا کند.

طبق گزارش «فرانس۲۴» که امروز منتشر شده، گوترش در این نشست در مورد بازنگری عملیات حیاتی امدادرسانی در افغانستان صحبت می‌کند.