عکس: AFP

نشست دوحه؛ شاهین: هیچ همایشی بدون اشتراک ما نتیجه نخواهد داد

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر با بیان این‌که این گروه در نشست دوحه دعوت نشده، می‌گوید که «هیچ همایشی بدون اشتراک ما نتیجه نخواهد داد».

او که از سوی طالبان به‌عنوان نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز پیشنهاد شده، به روزنامه اطلاعات روز گفت که فیصله‌ی نشست دوحه یک‌طرفه خواهد بود و تطبیق آن نیز دشوار است.

شاهین گفت: «ما حق داریم که موقف خود را در فورم‌های بین‌المللی بیان کنیم، اگر کسی موافقت می‌کند یا مخالفت، [آن] موضوع بعدی است.»

نشستی با میزبانی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی درباره‌ی افغانستان برای امروز و فردا در قطر برنامه‌ریزی شده است.

این نشست پشت درهای بسته انجام می‌شود.

سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه منتشر شد، گفته است: «این نشست برای دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه‌ی بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان انجام می‌شود.»

پیشتر آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته بود که قرار است این سازمان برای بحث درباره‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان نشستی برگزار کند.

برخی از نهادها و فعالان به این اظهارات آمینه محمد اعتراض و با آن مخالفت کردند.

سایت سازمان ملل در خبرنامه‌ای نوشته که هدف این است تا مشارکت بین‌المللی در مورد موضوعات کلیدی، مانند حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تقویت شود.