کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر خواستار پاسخ‌گویی طالبان درباره‌ی قتل یک زن باردار در غور شد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که براساسِ گفته‌های منابع موثق، دو نفر از افراد مسلح طالبان در غور یک زن جوان حامله را به قتل رسانده‌اند. این کمیسیون گفته است که سخن‌گویان و رهبران طالبان باید درباره‌ی «رویکردهای ظالمانه و ضد انسانی» افراد خود پاسخ‌گو باشند.

گفته می‌شود که این زن زرمینه نام داشته و پنج‌شنبه‌شب (۷ ثور) در محله‌ی «صادسیاه» شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور در خانه‌اش به قتل رسیده است.

در پیام کمیسیون حقوق بشر که امروز (دوشنبه، ۱۱ ثور) منتشر شده، آمده است که زرمینه توسط دو طالب که یکی از آنان ملا قدوس، پسر یکی از فرماندهان طالبان در غور است، کشته شده است.

کمیسیون حقوق بشر در پیام خود نوشته است که گفته می‌شود هنگامی که این دو طالب مسلح می‌خواستند بر این زن ۲۵ ساله تجاوز جنسی کنند، با مقاومت و دادوفریاد وی مواجه شده و در نهایت ملا قدوس، با شلیک گلوله، جان این زن جوان را می‌گیرد.

این کمیسیون افزوده است که پیش از این نیز افراد مسلح طالبان، در رویدادهای متفاوت «با جبر و زور، دختران و زنانِ جوان را به نکاح اجباری مجبور ساخته و یا بالای شان تجاوز جنسی کرده‌اند».

در پیام کمیسیون حقوق بشر آمده است: «رهبران و سخن‌گویان گروه طالبان که پیوسته بر تأمین امنیت جانی و روانی مردم تأکید دارند، باید پیرامون رویکردهای ظالمانه و ضد انسانی افراد خویش به مردم افغانستان و ساختارهای حقوق‌بشری ملی و بین‌المللی پاسخ بگویند.»

این کمیسیون اضافه کرده است که این‌گونه اعمال و رویکردهای «ضد انسانی» را مستندسازی می‌کند و شامل پرونده‌های مرتکبین می‌سازد.

کمیسیون حقوق بشر، از سازمان ملل ‌متحد و جامعه بین‌المللی نیز خواسته است تا این‌گونه «اعمال ضد بشری طالبان» را به‌عنوان نمونه‌های آشکار تخطی از حقوق‌بشر و به‌ویژه تجاوز بر حقوق زنان، مطالعه و تحلیل کرده و در مراودات خود با حکومت طالبان، معیار قرار دهند.

پیشتر منابع محلی در ولایت غور هم ادعا کرده بودند که یک زن جوان در مربوطات شهر فیروزکوه، توسط یک عضو طالبان به قتل رسیده است.

براساس اظهارات یک منبع، عضو طالبان که به قتل این زن متهم است، از سوی مردم محل دستگیر و به مسئولان محلی این گروه در غور تسلیم داده شده است.

 مسئولان محلی طالبان در غور تا اکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

این نخستین باری نیست که عضو یا اعضای طالبان به تلاش برای تجاوز جنسی متهم می‌شوند.

چند روز قبل منابع در ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار مدعی شدند که دو عضو نظامی طالبان بر دختر ۲۵ ساله‌ی یک نظامی پیشین در این ولسوالی تجاوز جنسی جرده و سپس او را با میل تفنگ زخمی کرده‌اند.

قبل از آن در تاریخ ۱۷ حوت سال گذشته منابع در ولایت سرپل گزارش دادند که دو عضو طالبان در ولسوالی سوزمه‌قلعه‌ این ولایت وارد یک خانه‌ی مسکونی شده و بر یک زن و دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله‌ «تجاوز جنسی» کرده‌اند. مسئولان محلی طالبان گفته بودند که افراد متجاوز در این قضیه اعضای این گروه نیستند.

موارد مشابه در پنجشیر نیز وجود داشت و مسئولان طالبان پذیرفته بودند که اعضای این گروه بر یک زن تجاوز جنسی کرده‌اند.