عکس: UNAMA/Fardin Waezi

ادامه‌ی ممنوعیت کار زنان برای دفاتر سازمان ملل؛ یوناما: نمی‌توانیم از تعامل خارج شویم

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) می‌گوید که به‌رغم ادامه‌ی ممنوعیت کار زنان برای دفاتر این سازمان در افغانستان، به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهد. این سازمان گفته است که «ما با وجود چالش‌ها، نمی‌توانیم از تعامل خارج شویم».

در اعلامیه‌ی یوناما که شب گذشته (جمعه، ۱۵ ثور) منتشر شده، آمده است همان‌طوری که دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه اعلام کرد، این سازمان باید بر هدف خود برای حمایت از مردم افغانستان متمرکز بماند.

یوناما گفته است که ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل متحد در افغانستان، کار این سازمان از جمله توانایی برای دسترسی به همه‌ی افراد نیازمند را تضعیف می‌کند.

این نهاد تصمیم طالبان را بار دیگر محکوم کرده و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل متحد و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان دانسته است.

یوناما گفته است که رفع محدودیت‌ها و موانع از سد راه سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی در زمینه ارائه‌ی کمک‌ها و برنامه‌های حمایت از «افغان‌ها» ضروری است.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است: «ما به تعامل متمرکز، اصولی و سازنده‌ی خود با تمام سطوح ممکن از مقام‌های طالبان برای دستیابی به لغو این ممنوعیت و تضمین امنیت همه‌ی کارکنان سازمان ملل و امدادرسانی ادامه می‌دهیم.»

طالبان ماه گذشته در ادامه‌ی وضع محدودیت علیه زنان، کار کارمندان زن سازمان ملل را منع کردند.

این تصمیم واکنش‌های جهانی را در پی داشت. شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای تصمیم طالبان را محکوم کرد.

شورای امنیت هم بر اهمیت حیاتی حضور مداوم یوناما و سایر آژانس‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد در سراسر افغانستان تأکید کرده است.