Hafiz Zia Ahmad via twitter

وزیر خارجه‌ی چین: طالبان حکومت‌داری فراگیر و سیاست‌های معتدل را در پیش بگیرند

چین گانگ، وزیر امور خارجه‌ی چین پس از نشست سه‌جانبه با وزیران خارجه‌ی پاکستان و طالبان در اسلام‌آباد، از طالبان خواسته است که حکومت‌داری فراگیر و سیاست‌های معتدل را در پیش بگیرند.

به گزارش روزنامه داون چاپ پاکستان، نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه‌ی چین، پاکستان و طالبان روز گذشته (شنبه، ۱۶ ثور) در اسلام‌آباد برگزار شده است.

گانگ در نشست خبری با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی‌اش از طالبان خواسته است که روابط دوستانه با همسایگان افغانستان را حفظ کنند.

او همچنین از طالبان خواسته است که به نگرانی‌های همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان در مورد گسترش تروریسم توجه و برای رفع آن اقدام کنند.

روزنامه داون نوشته است که در نشست سه‌جانبه وزیران خارجه‌ی چین، پاکستان و طالبان در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین، از جمله تعامل سیاسی، مبارزه با تروریسم، تجارت و اتصال منطقه‌ای گفت‌وگوی «سازنده» داشته‌اند.

چین گانگ، وزیر امور خارجه‌ی چین گفته است که این نشست به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز در نشست خبری با همتای چینی خود، تأکید کرده است که صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی، اتصال و شکوفایی منطقه حیاتی است.

زرداری افزوده است: «ما به همکاری با همه ذی‌نفعان برای افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه و متحد ادامه خواهیم داد.»

او تعامل با طالبان را ضروری دانسته و علاوه کرده است که پیام پاکستان به طالبان همکاری متقابل است: «به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم.»

وزیر امور خارجه‌ی پاکستان تروریسم را مسأله اصلی و خط قرمز خوانده است که به‌گفته‌ی او، تهدید جدی برای صلح در منطقه و مانعی بر سر راه سعادت مردم افغانستان است.

کشورهای همسایه افغانستان بارها از خطر گسترش تروریسم از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. در مقابل، اما طالبان اطمینان داده‌اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه سایر کشورها نیست.