خبرنگاران بازداشت‌شده در خوست
عکس: via AFJC

امر به معروف طالبان در خوست مسئول سه رسانه و یک خبرنگار را بازداشت کرده است

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در خوست، سخی سرورمیاخیل، مدیرمسؤل رادیو و تلویزیون «غرغشت»، محمدالدین شاه خیالی، مدیرمسؤل رادیو صدای مردم (ولس غژ)، پامیراندیش مهیدی، مدیرمسؤل رادیو «چنار» و عبدالرحمان آشنا، گزارشگر رادیو «نن» را بازداشت کرده است.

یک منبع در خوست به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است این کارمندان رسانه‌ای عصر روز گذشته (دوشنبه، ۱۸ ثور) به اداره امر به معروف احضار و بازداشت شده‌اند.

این منبع افزوده است که اداره امر به معروف، مسؤلان این رسانه‌ها را متهم کرده است که اصول رسانه‌ای تعیین شده طالبان را در برنامه‌های رسانه‌ای خود رعایت نکرده‌اند.

یک منبع دیگر گفته است که مسؤلان محلی طالبان در خوست به رسانه‌های محلی در مورد نشر موسیقی هشدار داده بودند و احتمال می‌رود دلیل عمده بازداشت این چهار کارمند رسانه‌ای، نشر موسیقی باشد.

شبیراحمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست اما گفته است که مدیرمسؤل رادیو و تلویزیون غرغشت و مدیران رادیوهای چنار و «ولس غژ» و گزارشگر رادیو نن بازداشت نشده‌اند، بلکه به‌خاطر «شریک‌کردن بعضی مسائل مهم [رسانه ای] فراخوانده شده‌اند.»

عثمانی به روزنامه اطلاعات روز نیز گفت: «هر کسی که مخالف پالیسی و قانون نظام باشد، گرفتار می‌شود، اما آنان [چهار کارمند رسانه‌ای] به ریاست امر به معروف فراخوانده شده‌اند تا متوجه کاستی‌های شان شوند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این کارمندان رسانه‌ای، خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط آنان شده است.

این خبرنگاران درحالی توسط امر به معروف طالبان بازداشت می‌شوند که ماه گذشته وزارت اطلاعات‌وفرهنگ طالبان خواستار عدم دخلات سایر ادارات به جز این وزارت در امور رسانه‌ها و خبرنگاران شده بود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۳۷ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران، از جمله ۹۴ مورد بازداشت خبرنگاران را ثبت کرده است.