دو شبکه آب‌رسانی برای بیش از ۱۳۰۰ خانواده در مرکز تخار به بهره‌برداری سپرده شد

دو شبکه آب‌رسانی برای یک‌هزار و ۳۲۰ خانواده در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال‌شرق کشور به بهره‌برداری سپرده شد. پروژه‌های ساخت این دو شبکه در حکومت پیشین منظور شده بود.

کار ساخت این دو شبکه حدود نُه ما پیش توسط شرکت ساختمانی «افغان پیروزی» و با تمویل مالی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) آغاز شده بود.

ساخت این دو شبکه آب‌رسانی ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزار افغانی هزینه برداشته است که آب آشامیدنی را از فاصله‌ی ۱۴.۵ کیلومتری به دو منطقه‌ی «ترنجی» و «گذر عزیزخان» در مرکز تخار انتقال می‌دهد.

عظمت نورمحمد، رییس انکشاف دهات طالبان در ولایت تخار هنگام بهره‌برداری این دو شبکه آب‌رسانی گفت که برق هردو شبکه از طریق انرژی خورشیدی با دو مرکز سولری تأمین می‌شود.

به‌گفته‌ی او، شبکه‌های آب‌رسانی «ترنجی» و «گذر عزیزخان» دارای دو حلقه چاه عمیق و دو ذخیره‌گاه آب است که یک‌هزار و ۳۲۰ خانواده از آب آشامیدنی صحی آن مستفید می‌شوند.

خانواده‌هایی که از آب آشامیدنی این دو شبکه مستفید شده‌اند، اکنون خوشحالند و می‌گویند که در گذشته با معضل بسیار جدی نبود آب آشامیدنی صحی مواجه بوده‌اند.

میرزامحمد رحمانی، باشنده‌ی محل و رییس شورای مردمی «گذر عزیزخان» گفت که در گذشته به آب آشامیدنی صحی دسترسی نداشتند و از آب دریا و جوی استفاده می‌کردند.

این درحالی افغانستان وارد سومین سال خشک‌سالی شده و بسیاری از نقاط این کشور با معضل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

براساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، افغانستان سومین کشوری است که از تغییرات آب‌وهوایی آسیب دیده است. همچنین افغانستان در جمع ده کشوری است که از تغییرات آب‌وهوایی بدترین آسیب را متحمل شده است.