سالنگی: برای محو کشت کوکنار، اراده‌ی سیاسی وجود دارد

اطلاعات روز: محمد ایوب سالنگی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام کرد که برای محو کشت کوکنار، برنامه‌ی جدیدی روی دست گرفته شده است. او در ادامه گفت که در حال حاضر اراده‌ی سياسى در امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و نيروهاى امنيتى نيز در راستاى از بين بردن اين پديده مصمم اند.

سالنگی می‌گوید که در سال روان نيروهاى امنيتى مصروف تأمين امنيت روند انتخابات بودند، به همين دليل کشت کوکنار و توليد آن در کشور افزایش یافت. اما او اطمینان داد که در حال حاضر اراده‌ی قوى براى گرفتارى قاچاق‌بران بزرگ، جلوگيرى از قاچاق مواد مخدر و کشت کوکنار وجود دارد و در این زمنیه برنامه‌‌ریزی شده است.

سرپرست وزارت داخله تأکید کرد که برای کاهش کشت کوکنار و تولید آن در کشور تلاش‌های چشم‌گیر خواهد کرد. اين در حالی است که چندی پیش وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در کشت و تولید مواد مخدر شماری از مقام‌های حکومتی دست دارند. اما سالنگی در این مورد ابراز نظر نکرد.

افغانستان هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود. چندی پیش وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره‌ی مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل با نشر گزارشی اعلام کردند که کشت کوکنار در کشور نسبت به سال گذشته ٧ درصد و توليد آن ١٧ در‌صد افزایش یافته است.