قمی: ایران سال گذشته ۲۷ میلیون مترمکعب آب از رود هیرمند دریافت کرده است

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه‌ی ایران در کابل گفته است که براساس معاعده هیرمند، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود، اما در سال گذشته این کشور ۲۷ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قمی گفته است که یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران، موضوع اجرایی‌کردن حق‌آبه‌ی هیرمند براساس معاهده۱۳۵۱ خورشیدی است.

او افزوده است: «این یک معاهده بین‌المللی است و در چارچوب آن باید در سال‌هایی که آب وجود دارد، سال آبی هست به میزان ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب به‌سمت ایران بیاید و طرف افغانی نسبت به این مساله متعهد هست.»

قمی اضافه کرده است که از ابتدای حاکمیت طالبان آنچه که مقام‌های این گروه تا امروز اعلام کرده‌اند، التزام و پایبندی به اجرای معاهده هیرمند بوده است.

کاظمی گفته است: «اما واقعیتی که اتفاق افتاد این بود که در سال گذشته به‌خلاف این تأکید و التزام و پایبندی، میزان آبی که از افغانستان وارد خاک کشور ما شد، حدود ۲۷ میلیون مترمکعب بیشتر نبود، در چند نوبت رهاسازی آبی که صورت گرفت این اتفاق افتاد، این یک فاصله عمیقی است، یک شکاف عمیقی است بین آن عددی که در معاهده آمده و آن چیزی که انجام شده است.»

به‌تازگی ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به وزرای نیرو و امور خارجه‌ی این کشور و همچنین نماینده‌ی ویژه خود در امور افغانستان دستور داده است که حق‌آبه‌ی ایران را از رودخانه هیرمند با جدیت پی‌گیری کنند.

او گفته است: «حق‌آبه‌ی ایران از هیرمند مسأله‌ی با اهمیتی است، این مسأله را باجدیت پی‌گیری کنید.»

از سویی هم، اخیرا فداحسین مالکی، سفیر پیشین ایران در افغانستان و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم گفته است که به‌ نظر می‌رسد طالبان قصدی برای دادن حق‌آبه‌ی ایران ندارند.