اطلاعات روز

تحقیقات درباره‌ی خروج امریکا از افغانستان؛ اسناد محرمانه در اختیار دو عضو کنگره قرار می‌گیرد

وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که دو نفر از اعضای ارشد کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان می‌توانند نسخه‌ ویرایش‌شده‌ی اسناد محرمانه در مورد خروج امریکا از افغانستان را مشاهده کنند.

مایکل مک کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان محتوای این پیام‌ها را که در روزهای خروج امریکا از افغانستان میان دیپلمات‌های امریکایی از طریق «کانال مخالف» تبادله شده، درخواست کرده بود.

مک کال تهدید کرده بود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به‌دلیل امتناع از انتشار این اطلاعات با اتهام اهانت به کنگره مواجه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ودانت پاتل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا دیروز (چهارشنبه، ۲۷ ثور) به خبرنگاران گفته است که وزارت امور خارجه به مک کال و گرگوری میکس اجازه می‌دهد نسخه‌ی ویرایش‌شده را برای محافظت از هویت افرادی که از کانال مخالف استفاده کرده، مشاهده کنند.

مک کال در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته است پیشنهاد وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای در دسترس قراردادن پیام‌های محرمانه، یک گام به جلو است. اگر این وزارت‌خانه موافقت کند که به کل کمیته اجازه دهد تا این پیام‌ها را ببیند، «پس فکر می‌کنم ما یک دعوی قضایی را در دادگاه حل کرده‌ایم».

وزارت خارجه‌ی امریکا در نامه‌ای به کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفته است که در اسرع وقت این مواد را در دسترس قرار خواهد داد.

این وزارت گفته است: «وزارت به‌طور گسترده با کمیته برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های شما تعامل داشته است. ما جلسات متعدد توجیهی، هزاران صفحه سند و شهادت عمومی از رهبران ارشد وزارت‌خانه را ارائه کرده‌ایم.»

مک کال تحقیقاتی را در مورد خروج امریکا از افغانستان آغاز کرده است.

جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که هرگز گزارش کاملی از عملیات آشفته‌ای که در آن ۱۳ نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل کشته شدند، صورت نگرفته است.