عکس: از تویتر ذبیح الله مجاهد

ایران و طالبان تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی غذا، دارو و سایر محصولات صحی امضا کردند

اداره‌ی ملی تنظیم غذا و داروی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، با سازمان غذا و داروی ایران تفاهم‌نامه‌ی همکاری دوجانبه امضا کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز (دوشنبه، ۱ جوزا) با نشر یک اعلامیه در صفحه‌ی رسمی توییتر خود نوشته است که این تفاهم‌نامه در جریان سفر عبدالباری عمر، رییس اداره‌ی ملی غذا و داروی طالبان به ایران با حیدر محمدی، ربیس سازمان غذا و داروی ایران امضا شده است.

سخن‌گوی طالبان نوشته است که در این تفاهم‌نامه بر جلوگیری از قاچاق مواد غذایی، دارو و محصولات صحی، فراهم‌کردن فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری برای تاجران ایرانی در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی مواد غذایی و دارویی در افغانستان، برگزاری کارگاه‌های ظرفیت‌سازی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای شماری از کارمندان فنی اداره‌ی ملی غذا و دارو و فراهم‌کردن زمینه‌ی تحصیل در مقطع ماستری و دکترا برای آنان تأکید شده است.

انتقال فناوری‌ در زمینه‌ی مواد غذایی، دارو و مواد صحی از ایران به افغانستان، ایجاد سهولت در راستای ثبت شرکت‌های ایرانی در افغانستان، بازاریابی برای محصولات ایرانی، اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم در زمینه‌ی کیفیت و ایمنی مواد غذایی، دارو و سایر مواد صحی، روابط نیک و هماهنگی بین دو کشور از دیگر اهداف امضای این تفاهم‌نامه گفته شده است.

ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که با امضای این تفاهم‌نامه صنعت غذا، دارو و محصولات صحی افغانستان رشد خواهد کرد و مشکلات دو کشور از نظر کیفیت، ایمنی و قاچاق مواد غذایی، دارو و محصولات صحی حل خواهد شد.

این تفاهم‌نامه در حالی امضا شده است که در روزهای اخیر روابط ایران و طالبان بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند پرتنش بوده است و مقام‌های ایران به طالبان در این زمینه هشدار داده‌اند.