عکس: ارسالی

چهار کارگر معدن زغال‌سنگ در پی گازگرفتگی در بغلان جان باختند

مسئولان محلی طالبان در ولایت بغلان می‌گویند که در پی گازگرفتگی در معادن زغال‌سنگ ولسوالی‌های «تاله‌وبرفک» و «جلگه»‌ی این ولایت، چهار کارگر معدن جان باخته‌اند.

عبدالله حامد، رییس معادن طالبان در بغلان می‌گوید که این دو رویداد شب گذشته (سه‌شنبه، ۲ جوزا) رخ داده است.

به‌گفته‌ی حامد، در رویداد نخست، دو برادر به نام‌های نازکمیر و عبدالصیر در پی گازگرفتگی در معدن زغال‌سنگ در روستای «پشته مرق» ولسوالی تاله‌وبرفک جان باخته‌اند.

حامد افزود که در رویداد دیگر دو کارگر به نام‌های شیر و دوست‌محمد که پدر و پسر بودند، در ساحه‌ی «شاه‌کول چنارک» ولسوالی جلگه جان باخته‌اند.

رییس معادن طالبان در ولایت بغلان همچنین گفت که این پدر و پسر در ساحه‌ی خطرناک و گازدار زغال‌سنگ مشغول کار بوده که دچار گازگرفتگی شده‌اند.

مسئولان محلی طالبان جزئیات بیشتر در مورد این دو رویداد ارائه نکرده‌اند.

عبدالله حامد افزود که برای مردم از خطرناک‌بودن ساحات معادن در ولسوالی‌های یادشده هشدار داده شده، اما با آن‌هم کسی به این هشدارها توجه نمی‌کنند.

در تاریخ ۲۷ ثور نیز یک کارگر معدن زغال‌سنگ در روستای «نعلک» ولسوالی تاله‌وبرفک ولایت بغلان در پی گازگرفتگی جان باخته و شش نفر دیگر مسموم شده بودند.

معادن افغانستان، به‌ویژه معدن زغال‌سنگ در ولایت‌های سمنگان و بغلان بارها به‌دلیل استخراج غیرمعیاری، از کارگران قربانی گرفته است.