مایکل مک‌کال: اداره‌ی جو بایدن به هشدارهای قبل از خروج از افغانستان توجه نکرده است

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا دولت این کشور به رهبری جو بایدن را متهم کرده است که به هشدارهای مقامات امریکایی در افغانستان قبل از خروج در ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی، توجه نکرده است.

مایکل مک‌کال اخیرا اجازه‌ی دسترسی به اسناد وزارت امور خارجه را که جزئیات نگرانی‌های دیپلمات‌ها در سفارت ایالات متحده در کابل را قبل از عملیات خروج بیان می‌کند، دریافت کرده است.

به گزارش فاکس‌نیوز، او پس از مشاهده‌ی این اسناد به «پونچ‌بال نیوز» گفته است: «مخالفان در مورد همه چیز حق داشتند. آن‌ها گفتند، و این هشداری بود برای دولت در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد و آنچه باید انجام دهند.»

این درحالی است که پس از تماس‌های مکرر و تهدید به احضار، وزارت امور خارجه‌ی امریکا اجازه داد نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ی اسناد توسط تعدادی مشخص از اعضای کنگره، از جمله مایکل مک‌کال مشاهده شود.

پیشتر در ماه می، مایکل مک‌کال گفته بود که اگر آنتونی بلینکن اسناد را در اختیار کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان قرار ندهد، به اتهام تحقیر به کنگره احضار خواهد شد.

با این حال، گِرِگ میکس، عضو دموکرات کنگره که اسناد را مشاهده کرده، گفته است که این اسناد هیچ اطلاعات جدیدی را فاش نمی‌کند و این «کل موضوعات پیرامون احضاریه و این‌که رییس‌جمهور چیزی را مخفی می‌کند یا هر مسأله‌ی دیگری را پایان می‌دهد».

روند خروج نیروهایی امریکا و روند تخلیه‌ی شهروندان آن کشور و همکاران افغانستانی‌شان از افغانستان با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است و پس از این انتقادات مجلس نمایندگان امریکا تصمیم گرفته است که در این مورد تحقیق کند.