عکس: ارسالی

حاصلات گندم قندوز؛ افزایش پنج درصدی کشت آبی و کاهش کشت للمی

ریاست زراعت طالبان در قندوز می‌گوید که براساس تخمین این ریاست، حاصلات کشت گندم آبی در این ولایت در مقایسه با سال گذشته دو تا پنج درصد افزایش می‌یابد.

صلاح‌الدین واحدی آمر امور زراعتی ریاست زراعت طالبان در قندوز، می‌گوید در سال جاری ۱۵۸ هزار هکتار زمین زیر کشت گندم آبی است.

به‌گفته‌ی او، از این مقدار زمین ۵۵۳ هزار تُن گندم برداشت خواهد شد که نسبت به سال گذشته دو تا پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

واحدی می‌افزاید که سال گذشته ۱۵۴ هزار و ۹۰۳ هتکار زمین آبی گندم کشت شده بود که حاصلات آن به ۵۴۲ هزار و ۱۶۱ تُن گندم می‌رسید.

به‌گفته‌ی او، امسال ۳۹ هزار و ۳۱۳ هکتار زمین للمی هم در قندوز گندم کشت شده که حاصلات آن ۲۷ هزار و ۵۱۹ تُن پیش‌بینی می‌شود.
به‌گفته‌ی او، حاصلات کشت للمی همانند سال گذشته اندک است.

آمر امور زراعتی ریاست زراعت طالبان در قندوز افزود که سال گذشته ۳۸۵ هزار و ۴۲ هکتار زمین للمی گندم کشت شده بود؛ اما به‌دلیل نبود بارندگی کشاورزان متضرر شدند و حاصلاتی چندانی از کشت للمی بدست نیاوردند.

وی علت افزایش حاصلات گندم در ساحات آبی را توزیع تخم‌های اصلاح‌شده می‌داند.

کشاورزان در قندوز اما دلیل کاهش حاصلات گندم در زمین‌های للمی را خشک‌سالی و نبود تخم اصلاح‌شده می‌دانند.
به‌گفته‌ی کشاورزان قندوزی، تخم‌های اصلاح‌شده‌ی کافی برای آنان در فصل کشت توزیع نشده است.

امرالله‌، یکی از کشاورزان با آن‌که حاصلات امسال گندم را نسبت به سال گذشته بهتر می‌داند، اما می‌گوید در صورتی که تخم اصلاح‌شده در اختیارش قرار می‌گرفت، حاصلات‌اش چند برابر می‌بود.

ملاجان، از دیگر کشاورزان در قندوز نیز می‌گوید: «حاصلات گندم امسال بسیار خوب است، اما یک بوجی کود پنج هزار افغانی است و ما قدرت خرید آن را نداریم.»

او بهای گندم را کم می‌داند و می‌گوید: «همین‌قدر که بهای گندم پایین می‌آید، ما می‌خواهیم به همان اندازه بهای دیگر مواد خوراکی نیز کاهش یابد.»

قندوز در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های زراعتی و حاصل‌خیز به شمار می‌رود. این ولایت به‌نام کندوی افغانستان شهرت دارد و سالانه، گندم و برنج مورد نیاز دیگر ولایت‌ها را تأمین می‌کند.