اسپنتا: استراتژى مبارزه با تروريزم شکست خورده است

اطلاعات روز: داکتر رنگین دادفر اسپتنا، مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور می‌گوید، استراتژی مبارزه با تروریزم در کشور با شکست مواجه شده و استراتژی کنونی مبارزه با تروریزم پیروز نمی‌شود. او تأکید کرد، مجریان این استراتژى گمان می‌‌کنند که متجاوزان سلطه‌طلب و حامیان تروریزم را با دادن تعويض، پول و تضرع در یک شب به فرشتگان صلح تبدیل می‌کنند.

اسپنتا می‌گوید که شماری از کشورها از تروریزم به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده می‌کنند. او این اظهارات را دیروز در دور دوم نشست گفت‌وگوهاى افغانستان و آسياى ميانه در کابل بیان کرد. در این نشست شماری از نمایندگان کشورهای آسیای میانه حضور داشت که امروز نیز ادامه می‌یابد.

در این نشست روى همکارى‌هاى منطقه‌اى و مبارزه با تروريزم و مواد مخدر بحث می‌شود. مشاور پیشین امنیت ملی کشور در این نشست تأکید کرد که شهروندان کشورهاى آسياى ميانه، بايد از دين و تمدن خود در برابر جهالت طالبان، القاعده، داعش، جنبش اسلامى ازبکستان و ترکستان شرقى دفاع کنند.

او عقب‌ماندگى، فقر، تروريزم، جنايات سازماندهى شده، جدايى‌طلبى و سلطه‌جویی منطقه‌اى و بين‌المللى را از تهديدات جدى در برابر کشورهاى آسياى ميانه خواند و گفت که برای حل این مشکلات، شهروندان آسیا به يک استراتژى امنيت جمعى آسيايى نياز دارند و باید در این راستا اقدام‌های لازم صورت گیرند.

اسپتنا تأکید کرد که با وجود تلاش‌ها و قربانى‌هاى فراوان افغانستان و جامعه‌ی جهانى، متأسفانه افغانستان و منطقه کماکان نه تنها در معرض تهديد جدى تروريزم و افراطيت قرار دارد، بلکه اين تهديد به گونه‌ی روزافزون گسترش يافته است. او افزود، برای مبارزه با تروریزم باید به مرکزهای باز‌تولید، ایدیولوژیک و مرکزهای آموزشی تروریستی توجه شود.

اسپتنا تأکید کرد که بدون هم‌گرایی و همکاری‌های منطقه‌ای، مشکلات فقر، عقب‌ماندگى، تروريزم و جدايى‌طلبى در منطقه حل نمی‌شوند. او افزود که کشورهای منطقه برای حل چالش‌های موجود باید از فرصت‌های فعلی استفاده کنند.