اطلاعات روز

امریکا: پوتین دچار خطای محاسباتی استراتژیک شده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده امریکا گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با حمله‌ی نظامی بر اوکراین دچار خطاهای محاسباتی استراتژیک شده است.

به گزارش نیویارک تایمز، بلینکن این اظهارات را روز جمعه (۱۲ جوزا) در جریان سفرش به فنلاند، جدیدترین عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح کرده است. او اخیرا در یک سفر هفت روزه به فنلاند، ناروی و سویدن رفته است.

او گفته است که پوتین گسترش قلمرو ناتو را تهدید جدی برای امنیت روسیه می‌خواند، اما تصمیم فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف نظامی ضربه‌ای سنگین به آقای پوتین وارد کرده است.

وزیر خارجه‌ی ایالات متحده امریکا افزوده است که عضویت رسمی فنلاند در ناتو در ماه اپریل امسال تغییری بود که قبل از جنگ در اوکراین غیرقابل تصور بود، اما پوتین با حمله بر همسایه‌اش سبب ایجاد این تغییر شد.

آنتونی بلینکن گفته است که در دیدار با مقام‌های ناتو در مورد روابط بلند مدت این ائتلاف نظامی با اوکراین که به‌دنبال عضویت در ناتو و تضمین‌های امنیتی است، بحث کرده است.

این درحالی است که بحث پیوستن فنلاند و سویدن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پس از حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین مطرح شد، اما با مخالفت ترکیه، عضو دیگر این ائتلاف مواجه شد.

فنلاند پس از ماه‌ها مذاکره و گفت‌وگو با ترکیه، سرانجام در ماه اپریل به ناتو پیوست، اما سویدن تا اکنون موافقت ترکیه را حاصل نتوانسته است. مقام‌های امریکایی امیدوارند که زمینه‌ی عضویت سویدن در ناتو نیز به‌زودی فراهم شود.