شرکت مخابراتی افغان‌بیسیم عرضه‌ی خدمات 3جی‌اش را آغاز کرد

اطلاعات روز: شرکت مخابراتی افغان‌بیسیم طی یک نشست خبری در کابل، عرضه‌ی خدمات انترنتی 3جی را برای مشتریانش افتتاح کرد. مسئولان این شرکت می‌گویند، کیفیت 3جی این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های مخابراتی‌ بسیار بالاست و آنان بهترین سیستم را برای عرضه‌ی این خدمات عیار کرده‌اند.

افغان‌بیسیم نخستین شرکت مخابراتی در افغانستان است و پس از بیش از یک‌دهه فعالیت، امروز (یک‌شنبه، 23 قوس 1393) عرضه‌ی خدمات انترنتی 3جی‌اش را آغاز کرد. پیش از این شرکت مخابراتی افغان‌بیسیم خدمات انترنتی‌اش را به شکل 2جی عرضه می‌کرد.

مسئولان این شرکت می‌گویند، پس از سه ماه تلاش پیگیر، بهترین و به‌روزترین سیستم و دستگاه‌ها را نصب و عیار کرده‌اند و به این دلیل، باکیفیت‌ترین 3جی را در افغانستان و کشورهای منطقه دارند. آنان‌ هم‌چنین می‌افزایند، افغان‌بیسیم نمی‌خواست با نصب سیستم 3جی روی سیستم‌ 2جی، انترنت کم‌کیفیت به مشتریانش عرضه کند؛ به همین خاطر، دیرتر از دیگر شرکت‌های بزرگ مخابراتی، خدمات 3جی‌اش را آغاز کرده است.

انجنیر سخی، یکی از مسئولان این شرکت گفت، سرعت دانلود از طریق انترنت 3جی افغان‌بیسیم، به 42 مگابایت در هر ثانیه می‌رسد که این سرعت تاکنون در خدمات 3جی در افغانستان، تجربه نشده است. وی افزود، پیش از این سرعت انترنت 3جی دیگر شرکت‌ها به 21 مگابایت در ثانیه می‌رسید و 3جی افغان‌بیسیم دوبرابر آن (42 مگابایت در ثانیه) سرعت دارد. سرعت انترنت این شبکه بسته به فاصله‌ی کاربر از محل پخش آن است و هرقدر فاصله‌ی کاربر از محل پخش انترنت بیش‌تر شود، از سرعت آن کاسته می‌شود.

امین رامین، رییس شرکت افغان‌بیسیم، در این نشست گفت، این شرکت بیش از 4 میلیون مشترک در سراسر افغانستان دارد. آقای رامین افزود، این شرکت بیش از 6 هزار نفر- مرد و زن- کارمند دارد و برای نزدیک به 100 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم زمینه‌ی کار فراهم کرده است.

رامین هم‌چنین افزود، افغان‌بیسیم به‌جز عرضه‌ی خدمات مخابراتی و اطلاع‌رسانی به شهروندان کشور، در زمینه‌‌های تمویل تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی، ایجاد یک مرکز آموزشی، فراهم‌آوری زمینه‌ی تحصیل برای بیش از 300 دانشجو، فراهم‌آوری خدمات انترنتی و مخابراتی برای خبرنگاران و نصب تابلوهای راهنما نیز کار کرده است.

بریالی حسام، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با تقدیر از کارکرد شرکت مخابراتی افغان‌بیسیم در این نشست گفت، اکنون بیش از 90 درصد نفوس افغانستان به خدمات مخابراتی دسترسی دارند و در 22 ولایت کشور خدمات 3جی برای شهروندان فراهم شده است.

آقای حسام هم‌چنین گفت که وزارت مخابرات پیش از این جواز عرضه‌ی خدمات 3جی را برای شرکت‌های مخابراتی می‌داد و پس از این، این وزارت به‌جای جواز 3جی، به شرکت‌ها جواز «باند وسیع» را صادر می‌کند که بر اساس آن، شرکت‌های مخابراتی باید انترنت باکیفیت‌‌تر به مشتریان‌شان عرضه کنند.

پیش از این نیز شرکت‌های مخابراتی اتصالات، ام‌تی‌ان، روشن و شرکت دولتی افغان‌تلیکام خدمات 3جی را برای مشتریان‌شان فراهم‌ می‌آوردند؛ اما گفته می‌شود کیفیت انترنت شماری از این شرکت‌ها بسیار پایین است و دولت باید از کارکردهای این شرکت‌ها نظارت دقیق داشته باشد.