مرتضی بهبودی

گزارش‌گران بدون مرز و عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری مرتضی بهبودی شدند

سازمان گزارش‌گران بدون مرز و سازمان عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری و بدون قیدوشرط مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستان – فرانسوی از بند طالبان شده‌اند.

کریستف دلور، دبیرکل سازمان گزارش‌گران بدون مرز روز چهارشنبه (۱۷ جوزا) در بیانیه‌ای گفته است که بهبودی به‌طور خودسرانه از سوی طالبان بازداشت و مدت پنج ماه بدون رعایت رویه‌های عدالت کیفری، زندانی شده است.

دلور همچنین گفته است که مقام‌های طالبان هیچ مدرکی برای توضیح این‌که چرا مرتضی بهبودی را در بند نگه‌داشته‌اند، ارائه نکرده‌اند.

کریستف دلور از طالبان خواسته است که با رهایی فوری بهبودی، این «پرونده‌ی پوچ را یک بار و برای همیشه ببندند».

در بیانیه‌ی سازمان گزارش‌گران بدون مرز آمده است که مرتضی بهبودی در سال‌های اخیر در فرانسه اقامت داشت و در تاریخ پنجم جنوری امسال برای تهیه‌ی گزارش به افغانستان رفت، اما هنگام اخذ اعتبارنامه رسانه‌ای، بازداشت شد.

طبق این بیانیه، سازمان گزارش‌گران بدون مرز اطمینان حاصل کرده است که بهبودی از زمان بازداشت تا اکنون در بازداشت‌گاه استخبارات طالبان به اتهام «جاسوسی» بدون هیچ مدرکی نگهداری می‌شود.

با این حال، آگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل نیز امروز در توییتی نوشته است که مرتضی بهبودی در پنج ماه گذشته بدون هیچ دلیلی، فقط به‌خاطر کار خبرنگاری‌اش در بازداشت طالبان به‌سر می‌برد. کالامارد تأکید کرده است: «او [مرتضی بهبودی] باید آزاد شود.»

در ماه‌های گذشته درخواست‌های گسترده‌ای از سوی نهادهای مختلف رسانه‌ای و حقوق‌بشری به‌خاطر رهایی مرتضی بهبودی صورت گرفته، اما طالبان به این درخواست‌ها تمکین نکرده‌اند.

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی نیز بارها نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی همسرش شده است.

او اخیرا با انتشار یک پیام احساسی در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است که پنج ماه را بدون عشق زندگی کرده است، چرا که به‌گفته‌ی او، عشقی بدون آزادی مرتضی برایش وجود ندارد.