صلاح‌الدین ربانی

ربانی: انفجارهای بدخشان خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت است

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی در واکنش به دو انفجار اخیر در ولایت بدخشان گفته است که این حادثه‌ها ادامه‌ی خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت است.

یکی از انفجارها امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) در مسجدی در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان که در آن مراسم فاتحه‌خوانی نثاراحمد احمدی، معاون پیشین والی طالبان در بدخشان جریان داشت، رخ داده است.

منابع از کشته‌شدن ۱۴ نفر، به‌شمول صفی‌الله صمیم، از فرماندهان طالبان و زخمی‌شدن ۵۰ نفر خبر می‌دهند؛ اما وزارت داخله‌ی طالبان کشته‌شدن ۱۱ نفر و زخمی‌شدن ۳۰ نفر را تأیید کرده است.

صلاح‌الدین ربانی با نشر اعلامیه‌ای درباره‌ی کشته‌شدن غیرنظامیان در این انفجار ابراز تأسف کرده و گفته است که تروریسم و افراط‌گرایی در همه‌ی اشکال و انواع آن محکوم است. او هرگونه اقدامی‌ که افراد ملکی را هدف قرار می‌دهد ظالمانه، غیراسلامی و انسانی خوانده است.

در پیام ربانی با اشاره‌ی تلویحی به طالبان آمده است گروه‌هایی‌ که سال‌ها با شعار‌های مردم‌فریبانه‌ خشونت‌آفرینی کرده‌اند و ترویج‌کنندگان افراط‌گرایی خشونت‌آمیز هستند، شایسته‌ی حفاظت از امنیت جان و مال مردم نیستند.

او در ادامه افزوده است: «حادثه‌های اخیر در ولایت بدخشان که هد‌ف‌مندانه و فرافکنانه به داعش نسبت داده می‌شوند، ادامه‌ی خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت است. این رویداد‌ها با هدایت افراد بیگانه‌ی مرکز‌نشین گروه‌ طالبان توسط عناصر مزدور برجسته‌ی داخلی آن در بدخشان عملی می‌شوند.»

رهبر حزب جمعیت همچنین افزوده با آن‌که هرگونه اختلاف داخلی در میان «گروه‌های شرارت‌پیشه، مردم افغانستان را به آزادی نزدیک‌تر می‌سازد، اما عملی‌سازی دشمنی‌های درون‌گروهی در میان افراد بی‌گناه، یک عمل شنیع ضد اسلامی و انسانی است».

او اضافه کرده که لازم است مردم افغانستان، از جمله ولایت بدخشان، بادرک عمیق از ماهیت طالبان، «برای حفظ جان و مال‌شان در پیوند به این گروه مدبرانه عمل کنند و در جنگ‌ درون‌گروهی بر سر قدرت، از آنان دوری گزینند».

انفجار امروز را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان عاملان این انفجار را دشمنان «اسلام و افغانستان» توصیف کرده است.

مسئولیت انفجار دو روز قبل که جان نثاراحمد احمدی، معاون والی و سرپرست طالبان برای ولایت بدخشان را گرفت، گروه داعش پذیرفت. در آن انفجار راننده‌ی احمدی نیز کشته شد و شش نفر دیگر زخم برداشتند.