اطلاعات روز

داعش مسئولیت انفجار در مسجدی در بدخشان را بر عهده گرفت

شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئولیت انفجار انتحاری روز گذشته در مراسم فاتحه‌ی نثاراحمد احمدی، معاون پیشین والی طالبان در بدخشان را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه، ۱۹ جوزا) به نقل از بیانیه‌ی داعش این خبر را منتشر کرده است. داعش مدعی شده است که این حمله توسط عامل انتحاری این گروه انجام شده است.

حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه‌ی پیش‌ازچاشت روز گذشته انفجاری در «مسجد نبوی» در شهر فیض‌آباد بدخشان رخ داد که نوعیت آن از سوی طالبان انتحاری اعلام شد.

معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان گفت که در این انفجار ۱۳ نفر، از جمله صفی‌الله صمیم، فرمانده امنیه‌ی پیشین طالبان در بغلان، «متنفذین، عالمان دین و غیرنظامیان» کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

منابع دیگر اما به روزنامه اطلاعات روز گفتند که در این انفجار دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در میان کشته‌شدگان حاجی اکرم خان از مقام‌های محلی طالبان و ضیاالحق ابوذر از اعضای حزب جمعیت اسلامی نیز شاملند.

این حمله‌ی انتحاری که سخن‌گوی طالبان آن‌را «کار دشمنان اسلام» دانسته، با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

سازمان ملل، امریکا، ایران و… این حمله را محکوم کرده‌اند.

«جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود و صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی آن‌را ادامه‌ی خصومت‌های درون‌گروهی طالبان برای حفظ قدرت دانسته‌اند.

در کم‌تر از یک هفته این دومین انفجار در بدخشان است که مسئولیت هر دو را گروه داعش بر عهده گرفته است.

در حمله‌ی نخست نثاراحمد احمدی، معاون پیشین والی طالبان در بدخشان و شماری دیگر کشته و زخمی شدند.