روز جهانی پناهندگان؛ عفو بین‌الملل: پاکستان آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستانی را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی پناهندگان از دولت پاکستان خواسته است که بازداشت و آزار و اذیت خودسرانه‌ی پناه‌جویان اهل افغانستان را متوقف کند.

امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) برابر با روز جهانی پناهندگان است.

سازمان عفو بین‌الملل در این روز با نشر گزارشی گفته است که شهروندان افغانستان به‌دنبال تسلط طالبان بر این کشور در آگوست ۲۰۲۱، به پاکستان گریخته‌اند و در آن‌جا در معرض موج‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه و تهدید اخراج قرار دارند.

دینوشیکا دیسانایاکه، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «این بسیار نگران‌کننده است که وضعیت پناهندگان افغان در پاکستان مورد توجه بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.»

به‌گفته‌ی او، مهاجران افغانستانی نه می‌توانند به خانه برگردند و نه هم می‌توانند در پاکستان بمانند.

دینوشیکا دیسانایاکه گفته است که وضعیت حقوقی مبهم و فرایندهای دشوار برای پناهندگی یا اسکان، بیشتر پناه‌جویان افغانستانی را در پاکستان آسیب‌پذیر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که با نُه نفر، از جمله با شش نفر که در طی سه ماه گذشته در پاکستان بازداشت شده بودند، مصاحبه کرده‌اند.

برخی از پناه‌جویان گفته‌اند که آنان اسناد قانونی داشتند، اما توسط پولیس پاکستان بازداشت و جریمه شدند.

حسن، یکی از پناه‌جویان گفته است: «آنان پاسپورت و کیف پول ما را از ما گرفتند و سپس بدن ما را چندین بار تفتیش کردند. آنان حتا ما را که ویزای معتبر داشتیم و به‌صورت قانونی در کشور بودیم، بازداشت کردند.»

بدون کارت یا ویزا، دریافت سیمکارت یا ایجاد حساب‌های بانکی نیز برای مهاجران افغانستانی در پاکستان دشوار است.

یکی از پناه‌جویان گفته است: «اگر کارت ندارید، نمی‌توانید اجاره‌نامه‌ی قانونی مسکن بگیرید. بنابراین، در عوض باید به یک دلال رشوه بدهید.»

عفو بین‌الملل از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) می‌خواهد تا ثبت‌نام و بررسی درخواست‌های افغانستانی‌هایی را که به‌دنبال پناهندگی در پاکستان هستند، تسریع بخشد.

این سازمان از دولت پاکستان نیز خواسته است که بازداشت خودسرانه و آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستانی را متوقف کند.

همچنین عفو بین‌الملل از کشورهای ثالث خواسته است که صدور ویزا به آن عده از شهروندان افغانستان را که وعده‌ی پذیرش داده، تسریع کنند.

در این اواخر گزارش‌های زیادی از بازداشت مهاجران افغانستانی در پاکستان منتشر شده است.

پاکستان شهروندان افغانستان را اخراج نیز می‌کنند و این می‌تواند برای افرادی که از دست طالبان فرار کرده، خطرآفرین باشند.