پناه‌جویان افغانستان در اندونیزیا: سازمان ملل به مشکلات ما توجهی نکرده است
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

پناه‌جویان افغانستان در اندونیزیا: سازمان ملل به مشکلات ما توجهی نکرده است

پناه‌جویان افغانستان در اندونیزیا با نشر اعلامیه‌ای به‌مناسبت «روز جهانی پناهنده» می‌گویند که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد به مشکلات آنان توجهی نکرده است.

در این اعلامیه که امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) منتشر شده، آمده است که هزاران پناه‌جوی اهل افغانستان بیش از ۱۲ سال است که در اندونیزیا در «بی‌سرنوشتی کامل» به‌سر می‌برند.

آنان گفته‌اند دو سال می‌شود که پی‌هم تظاهرات می‌کنند و خواستار توجه به مشکلات‌ شان هستند، اما کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای حامی حقوق پناه‌جویان، هیچ توجهی به مشکلات آنان نکرده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که پناه‌جویان افغانستان در اندونیزیا به‌دلیل سال‌ها بی‌سرنوشتی با مشکلات شدید روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و در سه سال اخیر دست‌کم ۱۷ پناه‌جوی جوان هزاره، خودکشی کرده‌اند.

پناه‌جویان افغانستان در اندونیزیا گفته‌اند که «ده‌ها نفر» دیگر از میان آنان در تیمارستان‌ها بستری هستند و «صدها نفر» نیز اقدام ناموفق خودکشی داشته‌اند.

آنان در اعلامیه‌ی خود گفته‌اند: «تجلیل از روز پناهندگان باید به رفع مشکلات پناه‌جویان کمک کند، در غیر این صورت سودی نخواهد داشت.»

این پناه‌جویان از کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، کشورها و نهادهای حامی حقوق پناه‌جویان خواسته‌اند که در رفع مشکلات و اسکان مجدد شان توجه جدی و فوری کنند.

در اعلامیه‌ی این پناه‌جویان آمده است: «اگر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان‌های حقوق بشری واقعا از حقوق پناه‌جویان و پناهندگان دفاع می‌کنند، باید در عمل کاری برای ما انجام بدهند. در هیچ کشوری پناه‌جویان ۱۲ سال در انتظار نگهداشته نشده‌اند.»

صبح امروز گروهی دیگر از این پناه‌جویان در شهر مکاسار اندونیزیا با پوشیدن کفن، به بی‌توجهی سازمان ملل و کشورها در رسیدگی به پرونده‌های‌شان اعتراض کردند.

هزاران پناه‌جوی اهل افغانستان سال‌ها است که در شهرهای مختلف اندونیزیا در کمپ‌های مهاجرتی نگهداری می‌شوند، اما هنوز به پرونده‌های آنان از سوی سازمان ملل و کشورهای پناهنده‌پذیر، رسیدگی نشده است.