نی: طالبان با تهدید مانع فعالیت رسانه‌ها شده نمی‌توانند

اطلاعات روز: مسئولان دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به اعلامیه‌ی اخیر طالبان اعلام کردند، طالبان با تهدید جلو فعالیت رسانه‌ها را گرفته نمی‌توانند. پس از حمله بر مرکز فرهنگی فرانسه هنگام اجرای‌ یک نمایش تیاتر، طالبان با نشر اعلامیه‌‌ای گفتند که رسانه‌ها و نهادهای مدنی را به دلیل فعالیت‌های ضد‌اسلامی هدف قرار می‌دهند.

مجيب خلوتگر، ریيس اجرايی نی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که نشر اعلامیه‌ی اخیر طالبان نشان‌دهنده‌ی این است که آنان به معنای واقعی دهشت‌افگن و تروریست اند. او افزود که طالبان با نشر این اعلامیه در تلاش اند‌ که بیش‌تر در رسانه‌ها ظاهر شوند و صحبت‌ها و نام‌شان بر سر زبان‌ها باشد.

اما او این هدف طالبان را کور خواند و گفت که آنان باید بدانند، رسانه‌های افغانستان صدای واحد دارند و اگر گروه طالبان را تحریم کنند، دیگر نام‌شان در افغانستان نخواهد بود: «هیچ خبرنامه و هیچ تهدیدی نمی‌توا‌ند کار خبرنگاری در افغانستان را متوقف سازد و دچار چالش کند».

خلوتگر در بخش دیگر سخنانش به چالش‌های خبرنگاران در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت که رییس جهمور و رییس اجرایی تأمین امنیت خبرنگاران را در اولویت‌شان قرار دهند. او افزود که در سال‌های گذشته حدود ۴۷ خبرنگار کشته شده و این نشان‌دهنده‌ی چالش‌ها در برابر خبرنگان است.

خلوتگر امسال را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران خواند و گفت که به تعداد 7 خبرنگار کشته شده‌اند. به گفته‌ی او، در سال روان واقعات جراحت و خشونت در برابر خبرنگاران نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند. اما او افزود که نهادهای امنیتی اطمینان داده‌اند که در زمینه‌ی حفاظت خبرنگاران و رسانه‌ها بیش از هر زمانی تلاش می‌کنند.

کار روی یک مقرره

رییس اجرایی نی در نشست دیروز گفت که در حال حاضر کار روی یک مقرره در مورد مصئونیت خبرنگاران جریان دارد. او افزود که نهادهای رسانه‌‌ای هنگام بازداشت، جراحت ‌یا مواردی بالاتر از آن در مورد کارمندان‌شان مسئولیت دارند تا حقوق و امتیازات کارمند‌شان را تا رهایی ‌یا خاتمه یافتن آن موارد بپردازند.

او از بازنگری در مقرره‌ی اشتغال رسانه‌ها خبر داد و گفت که یک کمیته به اشتراک نهادهای رسانه‌‌ای و سرپرست‌های برخی از وزارت‌ها روی این مقرره کار می‌کند. خلوتگر ابراز امیدواری کرد که این مقرره به‌زودی نهایی و با تصویب آن توسط کابینه، صاحبان رسانه‌ها مطابق آن عمل کنند.