اطلاعات روز

پاکستان بیانیه‌ی بایدن و مودی را «بی‌دلیل، یک‌طرفه و گمراه‌کننده» خواند

وزارت خارجه‌ی پاکستان از ایالات متحده امریکا و هند به‌خاطر بیانیه‌ی مشترک جو بایدن و نارندرا مودی انتقاد کرده است. در این بیانیه از پاکستان خواسته شده تا مطمئن شود که از خاکش برای انجام حملات تروریستی استفاده نمی‌شود.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه‌ی پاکستان اعلام کرد که بیانیه‌ی مشترک ایالات متحده و هند «بی‌دلیل، یک‌طرفه و گمراه‌کننده» است. در این بیانیه آمده که اشاره به اسلام‌آباد «برخلاف هنجارهای دیپلماتیک» بوده است.

این وزارت‌خانه افزود که از بیانیه‌ی مشترک متعجب شده و افزود که با ایالات متحده «همکاری نزدیک ضد تروریسم» دارد.

در بیانیه‌ی مشترک ایالات متحده و هند آمده است: «آنان (بایدن و مودی) تروریسم فرامرزی و نیابتی را به‌شدت محکوم کردند و از پاکستان خواستند که اقدامات فوری اتخاذ کند تا مطمئن شود که از هیچ نقطه‌ی قلمروی تحت کنترل‌اش برای انجام حملات تروریستی استفاده نمی‌شود.»

دهلی نو برای سال‌ها پاکستان را به راه‌اندازی حملات شبه‌نظامیان در هند متهم کرده، از جمله حمله‌ای در سال ۲۰۰۸ در بمبئی که بیش از ۱۶۵ نفر در اثر آن کشته شدند.

هند همچنین می‌گوید پاکستان به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا که از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ با نیروهای امنیتی هند در بخش کشمیر این کشور جنگیده‌اند، کمک کرده است. پاکستان این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که فقط از کشمیری‌هایی که به‌دنبال تعیین سرنوشت هستند، حمایت دیپلماتیک و اخلاقی می‌کند.

وضعیت ویژه‌ای که به ایالت جامو و کشمیر هند داده شده بود در سال ۲۰۱۹ پس از تقسیم دهلی نو به دو منطقه‌ی تحت کنترل فدرال لغو شد. پاکستان این اقدامات را غیرقانونی می‌خواند و خواهان عقب‌نشینی آنان است.

بایدن روز پنج‌شنبه برای مودی فرش قرمز پهن کرد و هر دو رهبر از توافقاتی که کشورهای‌شان در زمینه‌ی دفاع و تجارت با هدف مقابله با نفوذ جهانی چین بدست آوردند، تمجید کردند.

پاکستان همچنین از انتقال فناوری‌های پیشرفته‌ی نظامی به هند عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت که چنین اقداماتی به نفع دستیابی به صلح در جنوب آسیا نخواهد بود.

وزارت خارجه‌ی پاکستان گفت که هند از اتهامات افراط‌گرایی علیه اسلام‌آباد برای انحراف از وضعیت کشمیر و رفتار با اقلیت‌ها در هند استفاده می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *