ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران
Photo: via Iran MFA

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران: مذاکرات با طالبان بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند ادامه دارد

ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران می‌گوید که مذاکرات با طالبان بر سر حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند در سطوح مختلف ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای کنعانی امروز (دوشنبه، ۵ سرطان) در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این مورد گفته است که «گفت‌وگوهای تخصصی نیز در این ارتباط انجام شده است».

او افزوده است: «مقام‌های دولت سرپرست افغانستان بر حق‌آبه‌ی دولت ایران مبتنی بر عهدنامه‌ی موجود میان دو کشور تأکید دارند و آن را به رسمیت می‌شناسند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران گفته است: «آنان دلایلی را مطرح می‌کنند، از جمله کم‌آبی یا خشک‌سالی که طبیعتا جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مفاد عهدنامه معتقد است چنین ادعایی باید در مذاکرات فنی و همچنین بازدید گروه‌های فنی طرف ایرانی مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد.»

او تأکید کرده است: «انتظار داریم از سوی مقام‌های سرپرست افغانستان به‌طور عملی در این زمینه اقدامات مسئولانه انجام شود و آنان نسبت به تأمین حقوق به حق ایران و مردم سیستان و بلوچستان اقدام لازم و عملی را انجام دهند.»

تنش بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند پس از هشدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به طالبان در رابطه به تأمین حق‌آبه‌ی آن کشور اوج گرفت.

ایران طالبان را متهم کرد که حق‌آبه‌ی آن کشور را براساس معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ نمی‌دهد، اما طالبان استدلال می‌کنند که به‌دلیل خشک‌سالی شدید، آب کافی در رود هلمند وجود ندارد تا به ایران برسد.

ایران برای راستی‌آزمایی عدم موجودیت آب، خواستار بازدید هیأت فنی خود از بند کجکی و کمال‌خان شده است، اما طالبان گفته‌اند که براساس معاهده‌ی ۱۳۵۱، به هیأت ایرانی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند.

با وجود این، حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و کاردار سفارت ایران در کابل در ۲۷ ماه جوزا در مصاحبه با برنامه‌ی تلویزیونی «صف اول» که متن آن را خبرگزاری صدا و سیمای ایران منتشر کرد، ادعا نمود که طالبان با بازدید هیأت فنی ایران از بند کجکی موافقت کرده‌اند و زمینه‌ی بازدید این هیأت تا ۱۵ روز دیگر فراهم خواهد شد.

طالبان هنوز در این مورد واکنش نشان نداده‌اند و مشخص نیست که با بازدید هیأت فنی ایران از بندهای کجکی و کمال‌خان موافقت کرده‌اند یا خیر.