افغانستان از جمله‌ی بدترین کشورها برای کودکان شناخته شد

براساس گزارش شاخص جهانی حقوق کودک در سال ۲۰۲۳ میلادی، افغانستان یکی از بدترین کشورها در زمینه‌ی حقوق کودکان شناخته شده است.

شاخص جهانی حقوق کودکان که از سوی یک نهاد بین‌المللی موسوم به «حقوق کودکان» تهیه شده، روز گذشته (دوشنبه، ۵ سرطان) منتشر شده است.

این نهاد در گزارش خود وضعیت کودکان در ۱۹۳ کشور جهان را از نظر شاخص‌های زندگی، مراقبت صحی، آموزش، حفاظت و فراهم‌کردن محیط برای تأمین حقوق، بررسی کرده است.

براساس شاخص‌های این نهاد، کشورهای چاد، سودان جنوبی و افغانستان بدترین کشورهای جهان برای کودکان هستند و پایین‌ترین رتبه را در رتبه‌بندی جهانی از میان ۱۹۳ کشور جهان بدست آورده‌اند.

افغانستان در رده‌بندی این نهاد، با درجه‌ی ۰.۲۰۲ در جایگاه ۱۹۱ جهان قرار دارد.

در گزارش این نهاد آمده است که ممنوعیت آموزش دختران پس از تسلط طالبان بر افغانستان، باعث افزایش ازدواج و کار کودکان شده است.

این نهاد گفته است که براساس کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد، آموزش از حقوق اساسی هر کودک است، اما در افغانستان کودکان به‌صورت گسترده به این حق دسترسی ندارند.

نهاد حقوق کودکان گفته است که انکار حق آموزش کودکان افغانستان، نه تنها نگرانی‌ها را در مورد آموزش، بلکه در مورد حقوق آنان برای توسعه‌ی همه‌جانبه، اطلاعات، مشارکت و ایمنی نیز افزایش می‌دهد.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

براساس آمار سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو)، بر اثر این ممنوعیت بیش از ۱.۲ میلیون کودک در افغانستان از آموزش محروم شده‌اند.

طالبان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی را نیز به‌روی دختران مسدود کرده‌اند.