iribnews

فرمانده انتظامی ایران: افغانستان عزمی برای مبارزه با مواد مخدر ندارد

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران گفته است که افغانستان در عمل در راستای مبارزه با مواد مخدر جدی نبوده و تنها در این زمینه بیانیه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، آقای رادان دیروز (دوشنبه، ۵ سرطان) در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر درباره‌ی عملکرد افغانستان در این راستا گفته است: «این کشور در عمل جدی نبوده و تنها به بیانیه‌ای اکتفا کرده است.»

فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران ادعا کرده که کشت تریاک در افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافته است و این یک زنگ خطر از افزایش میزان درگیری جهان و جوانان با مواد مخدر است.

او در مورد عملکرد پاکستان در راستای مبارزه با مواد مخدر نیز گفته است: «پاکستان نسبت به گذشته ورود بهتری داشته و تلاش‌هایی هم برای مبارزه با مواد مخدر داشته است.»

این فرمانده ارشد ایرانی گفته است که «همه‌ی کشور‌ها را دعوت می‌کنیم تا برای مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند و ما نیز تجربه‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم».

این در حالی است که روز گذشته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان این گزارش را رد کرده و آن را «دور از حقیقت» خوانده است.