اطلاعات روز

وزیر خارجه‌ی هند: سفارت خود را در کابل بدون حضور سفیر حفظ می‌کنیم

سوبرانیام جایشانکر، وزیر امور خارجه‌ی هند اخیرا اعلام کرد که هند سفارت خود را در کابل حفظ خواهد کرد، اما هنوز برای اعزام سفیرش به افغانستان تصمیمی نگرفته است.

جایشانکر که روز چهارشنبه هفته‌ی جاری (۷ سرطان) در مرکز بین‌المللی هند صحبت می‌کرد، گفت که کشورش از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد و افزود که قضاوت درباره‌ی تحولات اخیر در افغانستان خیلی زود است.

او گفت: «در حال حاضر در افغانستان، ما آنچه را که داشتیم، داریم. ما تصمیم گرفتیم سفارت را حفظ کنیم، اما هنوز در سطح سفیر نیست.»

وزیر امور خارجه‌ی هند همچنین گفت که پس از به قدرت رسیدن طالبان، برخی از کشورها سفیران خود را دوباره به افغانستان فرستاده‌اند، اما هند بر ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه به‌منظور تأثیر مثبت بر زندگی مردم افغانستان، متمرکز خواهد بود.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی، هند سفارت و قنسولگری‌های خود را در افغانستان بست و دیپلمات‌هایش را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی خارج کرد.

در ماه سرطان سال گذشته هند رسما تأیید کرد که با اعزام یک «تیم فنی» به سفارت خود در کابل، حضور دیپلماتیک‌اش در افغانستان را از سر گرفته است.

وزارت امور خارجه‌ی هند در آن زمان هدف از اعزام این تیم را نظارت از ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه و تعامل با مردم افغانستان گفته بود.