اطلاعات روز

«نیروهای بریتانیایی ممکن است ۸۰ شهروند غیرنظامی افغانستان را کشته باشند»

یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که ممکن است ۸۰ شهروند غیرنظامی افغانستان توسط نیروهای سرویس ویژه هوایی بریتانیا (SAS) کشته شده باشند.

براساس گزارشی که روزنامه گاردین دیروز (یک‌شنبه، ۱۱ سرطان) منتشر کرده است، وکلای مدافع خانواده‌های داغ‌دیده در یک تحقیق عمومی گفته‌اند که ممکن است این افراد توسط سه واحد جداگانه سرویس ویژه هوایی بریتانیا بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ کشته شده باشند.

روزنامه گاردین گزارش داده است که اعتقاد بر این است که یکی از سربازان واحد ویژه هوایی بریتانیا ۳۵ شهروند افغانستان را در سفری شش ماهه به این کشور، کشته است.

ادعا شده است که او این افراد را به‌عنوان بخشی از سیاست «از بین بردن همه‌ی مردان در سن جنگ» در خانه‌هایی که هدف حملات بوده‌اند «بدون توجه به تهدیدی از جانب آن‌ها» و «شخصا» کشته است.

ادعای جدید در اسناد ثبت‌شده توسط یک شرکت حقوقی بنام «Leigh Day» و براساس افشاگری‌های پیشین دادگاه وزارت دفاع بریتانیا، در یک تحقیق عمومی جدید در مورد اتهامات جنایت جنگی نیروهای سرویس ویژه هوایی بریتانیا در افغانستان، ارائه شده است.

در گزارش گاردین آمده است که شهروندان افغانستان اغلبا براساس ادعاهای تولید اسلحه توسط نیروهای واحد ویژه هوایی بریتانیا کشته می‌شدند، اما پنج حادثه وجود داشت که تعداد کشته‌شدگان از تعداد اسلحه‌های دریافت‌شده، بیشتر بود.

گاردین در گزارش خود افزوده که بین جون ۲۰۱۱ تا می ۲۰۱۳ میلادی ۲۵ مورد مرگ مشکوک توسط نیروهای واحد ویژه هوایی بریتانیا ثبت شد. ادعای کشته‌شدن چهار تا پنج نفر در یک حمله‌ی این نیروها نیز وجود داشت، درحالی که تنها یک نارنجک از محل حمله پیدا شد.

در گزارش آمده است که آن‌چه در این حمله اتفاق افتاده بود، به حدی خشن بود که دو کودک شهروند افغانستان باید فوری برای معالجه از محل تخلیه می‌شدند.

گاردین در گزارش خود گفته است که سربازان نخبه واحد ویژه نیروی هوایی بریتانیا در آخرین مرحله «استقرار خونین و طولانی» نظامیان این کشور در افغانستان که در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، در ولایت هلمند به صورت معمول شب‌هنگام به محلات خانوادگی در جست‌وجوی نیروهای طالبان، هجوم می‌بردند.

شرکت حقوقی «لی دی»استدلال کرده است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دست‌کم ۳۰ حادثه‌ی مشکوک که منجر به کشته‌شدن ۸۰ غیرنظامی در افغانستان شده، وجود داشته، اما تا اکنون هیچ تحقیق مستقلی در مورد آن انجام نشده است.

دولت بریتانیا در دسامبر سال گذشته و پس از فشارهای فزاینده و گزارش‌های تحقیقی در مورد ادعای کشتار غیرنظامیان در افغانستان توسط نیروهای بریتانیا، اعلام کرد که یک تحقیق قانونی در این مورد به رهبری قاضی دادگاه تجدید نظر آن کشور، انجام می‌شود.

پیش از این ادعا شده بود که ۵۴ شهروند غیرنظامی افغانستان توسط یک واحد نیروی ویژه هوایی بریتانیا کشته شده‌اند.

اما وکلای مدافع اکنون می‌گویند که این ادعا سربازان بیشتر بریتانیایی و مدت بیشتری را شامل می‌شود و شواهد معتبری از الگوی گسترده و سیستماتیک قتل‌های غیرقانونی را آشکار می‌کند.

ادعای کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای خارجی در افغانستان، همواره جنجال‌برانگیز بوده و انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است.

شماری از کشورها، از جمله بریتانیا و استرالیا، پس از نشر گزارش‌های تحقیقی متعدد در مورد کشتار غیرنظامیان افغانستان توسط سربازان‌شان، تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند.