Photo: Social Media

یک فرمانده پیشین پولیس محلی در بلخ به قتل رسید

منابع مردمی در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ می‌گویند که لعل‌محمد غریب‌‌زاده، فرمانده پیشین پولیس محلی در این ولسوالی، از سوی «افراد مسلح ناشناس» تیرباران شده است.

به‌گفته‌ی منابع، لعل‌محمد غریب‌زاده که از اعضای حزب جمعیت اسلامی بود، شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۵ سرطان) در مسیر راه مزارشریف – چهاربولک توسط افراد مسلح ناشناس تیرباران شده است.

منابع افزودند که این فرمانده محلی زمانی که با پسرش به سمت خانه در حرکت بوده از سوی افراد مسلح ابتدا متوقف و سپس تیرباران شده است. در این رویداد به فرزند او آسیبی نرسیده است.

طبق اظهارات منابع، غریب‌زاده از چهره‌‌های نزدیک به عطامحمد نور از روستای «آورن‌آغه» ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ بود و در حکومت پیشین دست‌کم ۳۰۰ عضو نیروهای پولیس محلی را مدیریت می‌کرد.

منابع همچنین گفتند که لعل‌محمد غریب‌زاده پس از سقوط حکومت پیشین به‌دست طالبان، به ایران رفته بود، اما پس از دعوت «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان»، به مزارشریف آمده بود.

«کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» از سوی طالبان ایجاد شده است.

با این حال، عطامحمد نور که شاخه‌ای از حزب جمعیت اسلامی را رهبری می‌کند، با نشر رشته‌توییتی، ادعا کرده است که لعل‌محمد غریب‌زاده توسط طالبان به قتل رسیده است.

آقای نور نوشته است که از لعل‌محمد غریب‌زاده خواسته بود که به بلخ نرود، اما غریب‌زاده به وی گفته بود که سید شمس‌الدین سادات معروف به ایشان شمسی، ضمانت کرده است که «برگرد مشکلی پیش نمی‌آید».

مسئولان محلی طالبان در ولایت بلخ تا اکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

قتل‌های مرموز و هدفمند کارمندان و نظامیان حکومت پیشین در طی نزدیک به دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، همچنین ادامه دارد. این درحالی است که طالبان در نخستین روزهای تسلط بر افغانستان، «عفو عمومی» اعلام کرده بودند.