عکس: شبکه‌های اجتماعی

قتل نظامیان پیشین؛ «عفو عمومی طالبان فریب و دروغ است»

چند روز پس از گزارش روزنامه‌ی نیویارک تایمز درباره‌ی کشتار نظامیان پیشین توسط طالبان، این گروه در کابل جنازه‌ی قاسم قایم، مسئول پیشین افسران وزارت داخله را به خانواده‌اش تحویل داده‌اند.

خانواده‌ی قایم‌ گفته‌ که او چند روز پیش از سوی طالبان به‌وظیفه خواسته شده بود و پس از آن ناپدید بود تا این‌که امروز (یک‌شنبه، ۲۸ حمل) جنازه‌اش را دریافت کرده‌اند.

قایم باشنده‌ی اصلی اندراب ولایت بغلان و تحصیل‌یافته رشته نظامی بوده است.

ادعا می‌شود که این نظامی پیشین زیر شکنجه‌ی طالبان جان باخته است. روزنامه اطلاعات روز موفق به برقراری تماس با خانواده قایم نشد. طالبان اما در این زمینه پاسخ‌گو نیستند. سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان به پیام خبرنگار روزنامه اطلاعات روز پاسخ نداد.

بازداشت و مرگ این نظامی پیشین در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌‌های تندی را در پی‌داشته است. شماری از کاربران «عفو عمومی» طالبان را فریب و دروغ خوانده‌اند.

مسعود اندرابی، وزیر پیشین داخله، گفته است که قاسم قایم بر اثر شکنجه‌ی طالبان جان باخته است.

اندرابی در پیامی گفته است که قایم یک افسر وزارت داخله بود و با سقوط کابل علی‌رغم ممانعت همکاران‌اش، به وظیفه حاضر شد و به عفو عمومی طالبان اعتماد کرد.

او نوشته است که «قتل قایم یکی از صدها جنایتی‌ است که رسانه‌یی شد؛ اما هزاران جنایت دیگر طالبان هم‌چنان دور از انظار عامه ادامه دارد».

نور‌ رحمان اخلاقی، وزیر پیشین مهاجرین در یادداشتی در صفحه‌ی فیسبوک‌ خود طالبان را «مزدور» توصیف کرده و گفته است که این گروه در «قساوت، خون‌ریزی، دروغ و نامردی در تاریخ افغانستان بی‌بدیل است».

اخلاقی قتل قایم را جنایت خوانده و افزوده است که طالبان این نظامی‌را ظالمانه و نامردانه و با استفاده از دروغی زیر عنوان عفو عمومی به قتل رسانده‌اند. او گفته است که قایم جوان با دانش، متعهد و کدر ورزیده پولیس بود.

سمیع‌ مهدی، از چهره‌های رسانه‌ای گفته است که قاسم قایم پس از سقوط نظام، مانند هزاران افسر پولیس و ارتش، در کابل باقی ماند و فریب «عفو عمومی» طالبان را خورد.

مهدی در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که طالبان مدتی پیش با قایم تماس گرفته و از او خواستند به کارش برگردد؛ اما او را با خود بردند و حالا جسدش را تحویل خانواده‌اش دادند.

به نوشته‌ی مهدی، نزدیکان قایم می‌گویند که آثار شکنجه‌ در تمام بدن او دیده می‌شود و ظاهرا او را خفه کرده‌اند؛ طالبان اما به خانواده‌اش گفته‌اند که «خودکشی» کرده است.

او گفته است که کشته‌شدن «قاسم و قاسم‌ها این نکته را بیش از پیش واضح می‌سازد که منسوبین قوای مسلح به‌هیچ صورت نباید فریب «عفو عمومی» دروغین طالبان را بخورند».

فرهاد دریا، هنرمند سرشناس کشور در واکنش تند به مرگ قاسم قایم، طالبان را «خوارج و رانده‌شدگان از دربار خدا» توصیف کرده است.

او وعده‌ی عفو عمومی طالبان را مسخره‌‌ خوانده است.

دریا در ادامه نوشته است: «آیا تصمیم دارید هر کی با شما هم‌عقیده نیست و‌ مخالف شماست، او را از دَم تیغ بکشید؟ اگر چنین است پس تیغ‌تان را تیزتر کنید، چون باید چهل میلیون انسان این سرزمین را حذف کنید! زیرا هیچ انسانی صالح با شما و سیاست‌های شیطانی شما موافقت ندارد».

به‌تازگی روزنامه‌ی امریکایی نیوریارک تایمز هم وعده‌ی طالبان مبنی بر عفو عمومی را یک «ادعای دروغ» خوانده و گفته است که طالبان از اعلام عفو عمومی به‌عنوان بهانه و به‌دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده کرده‌اند.

گزارش تحقیقی این رسانه نشان می‌دهد که تنها در شش ماه نخست حکومت طالبان، ۴۹۰ نظامی و کارمند حکومت پیشین به دست این گروه کشته و یا ناپدید شده‌اند. گفته شده در میان قربانیان بستگان نظامیان و کارمندان پیشین نیز شامل‌اند.

در این گزارش تحقیقی آمده است که طالبان در ۳۲ ولایت دست به کشتار و ربودن نظامیان و کارمندان حکومت پیشین زده‌اند. بر اساس این گزارش، تنها در ولایت بغلان ۸۶ نظامی پیشین در شش ماه نخست حکومت طالبان، توسط جنگجویان این گروه کشته شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان این  گزارش را تکذیب کرده و آن‌را «مغرضانه» خوانده است.

سخن‌گوی طالبان با گفته است که نیویارک تایمز تلاش کرده با «همچو راپور بی‌اساس خود، بین افغان‌ها کدورت و عداوت‌افگنی کند». پیش از این نهادهای حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق‌بشر و عفو‌بین‌الملل نیز در گزارش‌هایی طالبان را به قتل‌های انتقام‌جویانه صدها نظامی حکومت پیشین متهم کرده بودند.