مهاجرین افغانستان در پاکستان خواستار حقوق پناهندگی و مدارک اقامت قانونی شدند

گروهی از مهاجرین افغانستان مقیم پاکستان در یک نامه‌ مشترک به دولت پاکستان و سازمان ملل متحد، گفته‌اند که آنها بر اساس اعلامیه‌ حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۵۱ جنوا، از نظر حقوقی باید به‌عنوان پناهنده شناخته شوند و تمام حقوق پناهندگی برای آنها اعطا شود.

در این نامه‌ای که از آدرس شورای مهاجرین افغانستان در اسلام‌آباد نوشته شده، آمده است که به همه پناهجویان باید مدارک اقامت قانونی داده شود تا زمانی که پرونده‌های مهاجرتی آنها بررسی می‌شود.

گفته شده است که پناهجویانی که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان به پاکستان رفته، دارای پرونده‌های مهاجرتی SIV، P1 و P2 هستند و در انتظار رسیدگی به پرونده‌های‌شان توسط کشورهای موردنظر هستند.

شورای مهاجرین افغانستان در اسلام‌آباد علاوه کرده است پناهجویانی که نیاز به ویزا دارند، دولت پاکستان باید ویزای قانونی به آنها بدهد.

این شورا از سازمان ملل متحد مستقر در پاکستان نیز درخواست کرده است که کمیساریای عالی این سازمان در امور پناهندگان برای شهروندان افغانستان کارت پناهندگی صادر کند.

به گفته شورای مهاجرین افغانستان در اسلام‌آباد، اگر امکان صدور کارت پناهندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل وجود ندارد، این سازمان باید پولیس پاکستان را متقاعد کند که کارت دفتر «شارپ» از شرکای این کمیساریای را به عنوان سند معتبر پناهندگی بپذیرد.

مهاجرین افغانستان در پاکستان گفته‌اند که از روند کاری دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اسلام آباد پاکستان راضی نیستند.

آنها گفته اگر سازمان ملل توجه نکند، پناهجویان افغانستانی به زور به افغانستان اخراج می‌شوند و فاجعه انسانی رخ خواهند داد.

مهاجرین افغانستان در پاکستان افزوده‌اند که سازمان ملل متحد باید ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای پذیرنده پناهجو را متقاعد کند که فرآیندهای پرونده SIV، P1 و P2 را سرعت بخشند.

بخش عمده از پناهجویان افغانستان در پاکستان، همکاران پیشین نظامیان و دفاتر کشورهای خارجی، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران هستند که از ترس طالبان فرار کرده‌اند.

اخیرا پولیس پاکستان موجی از بازداشت و اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرده که این کار جان افرادی که از افغانستان فرار کرده‌اند، را به خطر می‌اندازد.